Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta hylkäsi STX:n rahoitusjärjestelyt vähän aikaa sitten.
– On puhuttu, että tarvittaisiin 50 miljoonaa euroa pääomalainaa tai yhtiö menettää tilauksen, Antila sanoo.
Laina voitaisiin saada valtiolta, mutta myös telakan korealaisomistaja voisi tulla vastaan. Antilan mukaan STX:n korealainen omistaja on myöntänyt STX Finlandille vuonna 2008 50 miljoonan euron pääomalainan ja jo tätä ennen 22 miljoonaa.
Antilan mukaan STX Finlandin vakavaraisuutta ei voi pitää järkkyneenä.
– Tulos on ollut tappiollinen, mutta yhtiöllä ei ole paljon lainaa, Antila luonnehtii.
Valtion luottolaitoksella Finnveralla pitää olla tieto yhtiön vakavaraisuudesta, jotta se voi taata lainoja. Mahdollisesti talouspoliittinen valiokunta ei halunnut pääomittaa STX:ää, koska EU kilpailusäädösten mukaan lainaa ei tule myöntää kannattamattomaan liiketoimintaan.
Finnveran on katsottu muuttaneensa linjaansa niin, että se ottaa aikaisempaa enemmän huomioon riskit takauspäätöksissään. Aikaisemmin oli vallalla raamisopimuskäytäntö.
Valiokunnan perusteluja ratkaisulleen on kuitenkin vaikea arvailla, koska ne eivät ole julkisia. Kynnykseksi tilausten saamiselle on noussut laivojen rakennusaikainen rahoitus.
Antila myöntää, että Suomen STX on tehnyt nettotulokseltaan tappiollisia tilinpäätöksiä, viimeisten viiden vuoden aikana yhteensä yli 200 miljoonaa euroa.
50 miljoonan euron satsaus valtiolta ei ole suuri summa verrattuna siihen, että tilauksen menetys poikisi arviolta sadan miljoonan menetyksen verotuloissa kohonneen työttömyysasteen seurauksena.
Turun Sanomat ehti spekuloida jo sitäkin, että jo julkistettujen kahden risteilijän tilaukset saksalaiselta TUI-varustamolta olisivat vaarassa kaatua. Turun telakalla luottamusmiehenä toimiva Pasi Heikkilä pitää kauhukuvaa kaukaa haettuna eikä telakalla ole tällaisesta mahdollisuudesta edes puhuttu.
Heikkilän mukaan talouspoliittisen ministerivaliokunnan tyrmäyspäätös ei ole lopullinen kuolinisku lisärahoituksen saamiselle valtiovallalta. Jossain muodossa asia tulee vielä esille hallituksessa tai eduskunnassa.
Jos loistoristeilijän tilaus USA-laiselta Royal Caribbean Cruises (RCCL) -varustamolta ja risteilijätilaus TUI:lta kaatuisivat, puhutaan jo 200 miljoonan euron verotulojen menetyksestä.
Loistoristeilijän työllistävä vaikutus alihankintoineen on 12 000 henkilötyövuotta ja TUI:lle menevien kahden aluksen yhteensä 11 000. Laivojen kotimaisuusaste on 80 prosenttia.
Jos kaikkien kolmen laivan tilaukset tulevat Turkuun, on työllisyys telakalla turvattu ainakin vuoteen 2016 asti.
Toimitusvarma telakka
Heikkilä muistuttaa, että Turun telakalta on kokemusta kahden maailman suurimman risteilijän toimittamisesta USA-laisvarustamolle. Hän painottaa alusten valmistuneen täsmällisesti aikataulussa.
Toimitusvarmuus ja -nopeus ovat tulleet merkittäväksi kilpailutekijäksi hinnan ohella laivanrakennusmarkkinoilla.
Finnvera takasi 900 miljoonaa euroa maksavien risteilijöiden lainat telakkayhtiölle. Laina-ajat ovat olleet runsaat kymmenen vuotta.