KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Suomi hakee EU:lta lupaa suurempiin rekkoihin

Suurimpien Suomen teillä liikkuvien kuljetusten enimmäismassa on tarkoitus nostaa 76 tonniin nykyisestä 64 tonnista.

Suurimpien Suomen teillä liikkuvien kuljetusten enimmäismassa on tarkoitus nostaa 76 tonniin nykyisestä 64 tonnista. Kuva: Jarmo Lintunen

UP/ Kari Leppänen
18.12.2012 17.01

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) päätti tiistaina toimittaa raskaan liikenteen enimmäismittojen ja massojen lisäyksiä koskevat asetusluonnokset EU-komission tarkistettaviksi.

Suurimpien Suomen teillä liikkuvien kuljetusten enimmäismassa on tarkoitus nostaa 76 tonniin nykyisestä 64 tonnista. Päätös edellyttää EU-komission siunausta.

Asetukset on tarkoitus saattaa voimaan ensi vuoden alkupuoliskolla.

Hallituksen liikenne- ja viestintäpoliittinen ministerityöryhmä linjasi marraskuun alussa raskaan liikenteen suurimpien sallittujen massojen ja mittojen lisäykset. Suurimpia sallittuja massoja nostetaan kaikissa kokoluokissa 2 ‑ 8 tonnin välillä. Samalla suurina sallittua korkeutta nostetaan 4,2 metristä 4,4 metriin.

Suomessa on tarkoitus hyödyntää EU:n yritystoiminnan ja teollisuuden pääosastolla viime toukokuussa syntynyttä äänestyspäätöstä. Siinä torpattiin komission suunnitelmat raskaiden maantiekuljetusten enimmäismassojen ja -korkeuksien täysharmonisoinnista Euroopan teillä.

Ministeriö ja kuljetusalan lobby onnistuivat saamaan päätökseen pykälän, joka mahdollistaa kansalliset poikkeukset yleisistä säännöksistä. Suomen teillä voidaan jatkossakin ajaa suuremmalla kalustolla, kuin Euroopan autostradoilla.

Hyötyjä ja kustannuksia

Massojen ja mittojen muutoksista arvioidaan koituvan merkittäviä hyötyjä elinkeinoelämälle. Myös ympäristönäkökohdat ja liikenneturvallisuus mainitaan päätöksen perusteluissa.

Liikenneviraston arvion mukaan massojen ja korkeuksien muutoksista koituu ensimmäisinä vuosina 60 miljoonan euron säästöt logistiikkakustannuksiin. Kun kuljetuskalusto uudistuu täyteen määrään, kustannushyöty nousee arvion mukaan 200 miljoonaan euroon vuodessa.

Massojen ja korkeuksien kasvattaminen asettaa huomattavia vaatimuksia tiestölle. Siltojen alituskorkeuksia pitää lisätä ja siltojen kantavuutta on parannettava. Myös tiestön kunto vaatii panostuksia, jotta ne kestävät entistä raskaampia kuljetuksia.

ILMOITUS
ILMOITUS

Liikenne- ja viestintäministeriö esittelee arviot kustannuksista hallituksen kehysbudjettiriihessä maaliskuussa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Petteri Orpon hallitus ajaa jo ensi vuonna voimaan astuvaa velkajarrulakia.

Velkajarru pakottaisi leikkaamaan lisää taantumassa, varoittaa STTK:n pääekonomisti

Avoimia työpaikkoja on tällä hetkellä jopa vähemmän kuin koronapandemian pahimpina aikoina.

Työnantajilta kylmä suihku Orpon puheille: työllistämisaikeet loppuvuodelle heikentyneet

Tuoreen tutkimuksen mukaan vastakkainasettelu oli eduskunnassa kovinta 1970-luvulla, jolloin sitä aiheutti suhde Neuvostoliittoon.

Vastakkainasettelu oli eduskunnassa huipussaan 1970-luvulla, nyt tilanne ei ole poikkeuksellinen

Palestiina-kysymyksestä repesi railo hallituksen sisälle.

Hallituksen täysin poikkeuksellinen sekoilu ulkopolitiikassa pöyristyttää oppositiota – Lindtman väläyttää välikysymystä

Uusimmat

Petteri Orpon hallitus ajaa jo ensi vuonna voimaan astuvaa velkajarrulakia.

Velkajarru pakottaisi leikkaamaan lisää taantumassa, varoittaa STTK:n pääekonomisti

Avoimia työpaikkoja on tällä hetkellä jopa vähemmän kuin koronapandemian pahimpina aikoina.

Työnantajilta kylmä suihku Orpon puheille: työllistämisaikeet loppuvuodelle heikentyneet

Aasiassa ja Tyynenmeren alueella on 200 000 kätilön vajaus. Kuvituskuvassa pakistanilainen terveydenhoitajanainen vauvansa kanssa.

Aasiaa rasittaa ankara kätilöpula

Tuoreen tutkimuksen mukaan vastakkainasettelu oli eduskunnassa kovinta 1970-luvulla, jolloin sitä aiheutti suhde Neuvostoliittoon.

Vastakkainasettelu oli eduskunnassa huipussaan 1970-luvulla, nyt tilanne ei ole poikkeuksellinen

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
02

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
03

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 
04

Suomen ainoa sivistysporvari on Cheek – näin helppoa on näyttäytyä selkärankaisempana kuin koko valtiojohto

 
05

”Kaikkien aikojen huijaus” – Hallitus romahduttaa kohtuuhintaisen asuntotuotannon

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Jean-Luc Mélenchon on ranskalaisen vasemmiston keulakuva – Uudessa kirjassaan hän luonnostelee askelia kohti kansan vallankumousta ja uutta järjestystä

08.09.2025

Biomädättäjä muuttaa jätteen toivoksi

07.09.2025

Max Seeckin Petetty jää harmillisen persoonattomaksi trilleriksi

07.09.2025

Keniassa tehdään sokeriruokojätteestä biohiiltä

07.09.2025

Riian sensaatio: Susijengi nitisti Serbian!

07.09.2025

Mezcal-buumi räjähti – agavea viljellään ennätysmäärä, mutta tuottajat kärsivät ja metsät katoavat

06.09.2025

Monilahjakas Anna Äärelä pyyhkii pölyt poliisiromaanista loistavalla esikoisdekkarillaan Mene mene mene

06.09.2025

Konflikteista ilmastotekoihin – pakolaiset osana ilmastokamppailua Keniassa

06.09.2025

Islantilaisdekkari Mies varjoista kompastuu huonoon rytmitykseen ja ennalta arvattavaan lopputulokseen

05.09.2025

Hallituksen täysin poikkeuksellinen sekoilu ulkopolitiikassa pöyristyttää oppositiota – Lindtman väläyttää välikysymystä

05.09.2025

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

05.09.2025

Sinimustan hallituksen kaunapolitiikkaa, Honkasalo sanoo elokuva-alan leikkauksesta

05.09.2025

Hallituksen rivit hajallaan Elina Valtosen hyväksymästä Palestiina-julkilausumasta

05.09.2025

Lohikoski: Hallitus ajaa kulttuuria alas täysin harkitusti

05.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään