Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) päätti tiistaina toimittaa raskaan liikenteen enimmäismittojen ja massojen lisäyksiä koskevat asetusluonnokset EU-komission tarkistettaviksi.
Suurimpien Suomen teillä liikkuvien kuljetusten enimmäismassa on tarkoitus nostaa 76 tonniin nykyisestä 64 tonnista. Päätös edellyttää EU-komission siunausta.
Asetukset on tarkoitus saattaa voimaan ensi vuoden alkupuoliskolla.
Hallituksen liikenne- ja viestintäpoliittinen ministerityöryhmä linjasi marraskuun alussa raskaan liikenteen suurimpien sallittujen massojen ja mittojen lisäykset. Suurimpia sallittuja massoja nostetaan kaikissa kokoluokissa 2 ‑ 8 tonnin välillä. Samalla suurina sallittua korkeutta nostetaan 4,2 metristä 4,4 metriin.
Suomessa on tarkoitus hyödyntää EU:n yritystoiminnan ja teollisuuden pääosastolla viime toukokuussa syntynyttä äänestyspäätöstä. Siinä torpattiin komission suunnitelmat raskaiden maantiekuljetusten enimmäismassojen ja -korkeuksien täysharmonisoinnista Euroopan teillä.
Ministeriö ja kuljetusalan lobby onnistuivat saamaan päätökseen pykälän, joka mahdollistaa kansalliset poikkeukset yleisistä säännöksistä. Suomen teillä voidaan jatkossakin ajaa suuremmalla kalustolla, kuin Euroopan autostradoilla.
Hyötyjä ja kustannuksia
Massojen ja mittojen muutoksista arvioidaan koituvan merkittäviä hyötyjä elinkeinoelämälle. Myös ympäristönäkökohdat ja liikenneturvallisuus mainitaan päätöksen perusteluissa.
Liikenneviraston arvion mukaan massojen ja korkeuksien muutoksista koituu ensimmäisinä vuosina 60 miljoonan euron säästöt logistiikkakustannuksiin. Kun kuljetuskalusto uudistuu täyteen määrään, kustannushyöty nousee arvion mukaan 200 miljoonaan euroon vuodessa.
Massojen ja korkeuksien kasvattaminen asettaa huomattavia vaatimuksia tiestölle. Siltojen alituskorkeuksia pitää lisätä ja siltojen kantavuutta on parannettava. Myös tiestön kunto vaatii panostuksia, jotta ne kestävät entistä raskaampia kuljetuksia.
Liikenne- ja viestintäministeriö esittelee arviot kustannuksista hallituksen kehysbudjettiriihessä maaliskuussa.