Liikenteen turvallisuusviraston Trafin puhelinpalveluun vastataan nykyään Espanjasta. Yli vuosi sitten tehdyn kilpailutuksen voitti suomalainen Argenta Oy. Sen suomalaiset työntekijät vastaavat puhelimeen Espanjan aurinkorannikolla. Edelliset viisi vuotta palvelusta vastannut Astropolistieto irtisanoi syksyllä 30 työntekijää Sodankylästä.
Viime vuoden syyskuussa tapahtuneen muutoksen nosti viime torstaina eduskunnan kyselytunnilla esiin kansanedustaja Matti Saarinen (sd.). Oppositio heräsi vasta viikonvaihteessa vaatimaan asiasta tilille liikenneministeri Merja Kyllöstä (vas.). Perussuomalaiset vaativat häntä jopa eroamaan.
”Hinta ei yksin ratkaissut”
Kyllönen vastasi jupakkaan maanantaina kirjoittamalla blogissaan, ettei asia tiedottamisesta huolimatta noussut aikanaan julkiseen keskusteluun.
Kyllösen mukaan on selvää, että kilpailutuksen lopputulos tuntuu epäreilulta.
”Pohjoisen ministerinä ymmärrän hyvin, miten paljon työpaikkojen menettäminen sodankyläläisiä kirpaisee”.
Kyllösen mukaan hinta ei ollut Trafin kilpailutuksessa ainoa ratkaiseva asia. Hinnan painoarvo oli 60 prosenttia ja palvelun laadun 40 prosenttia.
”Edettiin lain mukaan”
”Trafin tapauksessa kohtasimme hinta/laatu-kriteeristöäkin haastavamman ongelman: suomalaisen yrityksen, joka hyödyntää espanjalaisen palkkatason. Usein suomen kieli on suojannut suomalaisia tarjouskilpailuissa, mutta nyt kyseessä onkin suomalainen yritys, suomalainen johto ja suomalaiset työntekijät. Silloin ei jäänyt muuta ratkaisuvaihtoehtoa kuin toimia lain mukaan”, Kyllönen selvittää ja jatkaa:
”Kilpailutus eteni pelisääntöjen mukaan: asia kuuluu Trafin toimivaltaan ja kilpailutus on hoidettu hankintalain mukaisesti. Olisiko ministerin pitänyt kävellä tässä lainsäädännön yli?”, hän kysyy.
Kyllönen kertoo, että päätöksestä on valitettu markkinatuomioistuimeen ja ratkaisua odotetaan yhdessä.
”Miksi juuri nyt?”
Kansanedustajilta ministeri Kyllönen toivoo ristiriitojen kylvämisen sijaan yhteistä pohdintaa siitä, miten vastaavanlaiset tilanteet valtionhallinnossa jatkossa estetään. Tarvitaan keskustelua kilpailuttamisesta ja hankintalain pelisäännöistä koko valtionhallinnossa.
Kyllösestä on mielenkiintoista on pohtia myös sitä, miksi vuoden vanha asia sattui nousemaan julkisuuteen juuri puoliväliriihen alla.
”Liikenteen hallinnonalalla olemme lähdössä kehysneuvotteluihin erittäin haastavasta tilanteesta, kiitos aiempien toimien. Joillekin pesänselvittely taitaa olla liikaa”.