Helsingin käräjäoikeus antoi 31. tammikuuta päätöksensä mainosjakajien palkkakiistassa, jossa jakaja vaati entiseltä työnantajaltaan vajaan 3 000 euron palkkasaatavia.
Jakajan kanne entistä työnantajaansa Helsingin Jakelu-Expertiä vastaan hylättiin ja hänet velvoitettiin maksamaan yritykselle vajaa 17 000 euroa oikeudenkäyntikuluja ja todistajanpalkkiot.
Kantaja perusti vaateensa yleissitovaan työehtosopimukseen, jonka Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on sopinut yhdessä Tieto- ja tekniikka-alojen työnantajaliiton TIKLI:n kanssa. Mainos- ja ilmaisjakajien työehdoista sovittiin ensimmäisen kerran vuoden 2009 lopulla.
Perustajina entiset esimiehet
Jakelu-Expert oli noudattanut jakajan työsuhteessa normaalisitovaa työehtosopimusta, jonka Suoramainonnan ja kaupunkilehtien erillisjakelun yhdistys SKE ry oli neuvotellut Suomen mainosjakajien etujärjestön SME ry:n kanssa.
Yhdistykset perustettiin ja normaalisitovasta neuvoteltiin pian sen jälkeen, kun yleissitovista työehdoista oli sovittu. SME ry:n perustivat yrityksen entiset esimiehet ja SKE ry:n puheenjohtajana toimii Jakelu-Expertin toimitusjohtaja.
Oikeuden mukaan valtakunnallinen
Käräjäoikeuden perustelujen mukaan työehtosopimuslakia sovellettaessa on aiemmin katsottu erillisjakelu-TES:n olevan valtakunnallinen työehtosopimus. Työnantaja saa soveltaa yleissitovasta poikkeavaa normaalisitovaa työehtosopimusta, jos ne koskevat samoja töitä ja yhdistys on valtakunnallinen.
Käräjäoikeus katsoo yhdistyksen olevan valtakunnallinen. SME ry:llä ei ole toimistoa tai luottamusmiehiä eikä se tarjoa jäsenilleen työttömyysturvaa. Jäsenmaksu on viisi euroa vuodessa. Yhdistyksen pääasiallinen tarkoitus on käydä työehtoneuvotteluita.
”Palkkataso kohtuullinen”
Käräjäoikeus katsoi SME ry:n perustetun aidosti ajamaan työntekijöiden etuja, vaikka sen sopima palkkataso on miltei kolme kertaa yleissitovassa määriteltyä matalampi. Käräjäoikeuden mukaan tämä ei muun muassa alan luonteesta johtuen ole kohtuutonta ja perustajien huolena on ollut työpaikkojen säilyminen.
Päätöksen mukaan jakeluyritysten tulos olisi ollut tappiollinen, jos työsuhteessa olisi noudatettu yleissitovaa työehtosopimusta. Yleissitovaa työehtosopimusta noudattaa parhaillaan yli 50 mainos- ja ilmaisjakelualan yritystä.