Nordean henkilöstöä edustava varapääluottamusmies Silja Ijas toteaa, että henkilöstön lisäksi säästöistä kärsivät Nordean asiakkaat, joiden palvelut heikkenevät.
– Säästötoimille ei ole todellista tarvetta loistavaa tulosta tekevässä pankissa. Tarkoituksena on suurimpien osakkeenomistajien voittojen maksimointi.
Ijaksen mukaan näin suuria leikkauksia ei voi toteuttaa ilman, että pankin kyky palvella asiakkaitaan heikkenee tuntuvasti.
– Kärsijöinä ovat erityisesti ikääntyneet asiakkaat, jotka asioivat konttoreissa ja tarvitsevat käteistä rahaa. Myös pienyrittäjien tarvitsemia palveluita saatetaan karsia.
Osinkoja 1,7 miljardia euroa
Nordea-konsernin liikevoitto oli viime vuonna 4,1 miljardia euroa. Suomessa Nordean voitto kasvoi 22 prosenttia. Maaliskuussa pidetty yhtiökokous päätti jakaa osakkeenomistajille osinkoa yhteensä 1,7 miljardia euroa. Tulevina vuosina osingonmaksua on tarkoitus edelleen kasvattaa.
– Nyt julkistettu säästöohjelma osoittaa, että todellisuudessa halutaan pitää huolta vain pankin johdon ja suurimpien osakkeenomistajien eduista.
Nordealaisten ammattiliitto Nousu muistuttaa, että Nordean henkilöstö työskentelee jo nyt jaksamisen äärirajoilla.
Nousu pitää 7. huhtikuuta ylimääräisen kokouksen, jossa on tarkoitus arvioida kaikkia toimintavaihtoehtoja leikkausten torjumiseksi. Nousu valmistelee yhteistyötä myös pohjoismaisten sisarjärjestöjensä kanssa.