KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Linja-autoliikenne toimii kaksilla säännöillä

Kaukoliikenteelle voidaan antaa tukea vain, jos linja-autoliikennettä ei muutoin saada seudulle.

Kaukoliikenteelle voidaan antaa tukea vain, jos linja-autoliikennettä ei muutoin saada seudulle. Kuva: Lehtikuva/ Milla Takala

UP/Birgitta Suorsa
7.5.2014 8.12
ILMOITUS
ILMOITUS

Kilpailu reiteistä vauhdittuu heinäkuussa

Heinäkuun alusta linja-autoliikenteessä käydään tiukkaa kisaa. Osa reiteistä saa edelleen yhteiskunnan tukea, mutta osa ei. Varsinkin kaukoliikenteessä tämä voi tietää pudotuspeliä harvaan asutuilla alueilla. Kaupunkien odotetaan sitä vastoin hyötyvän kilpailun avaamisesta.

Muutoksen taustalla ovat Euroopan unionin säännökset ja Suomessa vuonna 2009 laadittu siirtymäsäännös. Heinäkuun alussa umpeutuu puolet siirtymäajan liikennöintisopimuksista. Loput sopimuksista päättyvät vasta vuonna 2019.

Heinäkuun alusta pääsääntönä on, että julkista tukea ei anneta, jos linja-autoreitille syntyy riittävää tarjontaa markkinaehtoisesti. Luvat näille linjoille myönnetään 2–10 vuodeksi.

Kunnat voivat edelleenkin tukea paikallisliikennettä, kunhan liikennöitsijät ja reitit kilpailutetaan, kuten nyt mm. pääkaupunkiseudulla. Myös kuntien oma tuotanto sallitaan. Turulla, Tampereella ja osin Porissa kaupunki hoitaa itse linja-autoliikenteensä.

Linja-autoliikennettä saa vastedeskin tukea mm. koululaisten kyyditykseen.

Kaupungit hyötyvät

Vuoden 2019 saakka linja-autoliikenteeseen noudatetaan kaksia sääntöjä. Liikennemarkkinat-yksikön päällikkö Tero Jokilehto liikenne- ja viestintäministeriöstä myöntää, että kuvio on hankala. Sirpaleista tilannetta yritetään sovittaa uusia liikennöintilupia myönnettäessä. Harkintavalta on 9 ELY-keskuksella ja 22 kunnallisella viranomaisella.

Jokilehdon mukaan sekavaan tilanteeseen syypäitä ovat alan toimijat, jotka vuonna 2009 halusivat pitkän siirtymäajan. Päätös olisi hänen mukaansa toisenlainen, jos asiasta päätettäisiin nyt.

Liikenneministeriön mukaan kilpailutus tuo huomattavia kustannussäästöjä. Tästä on saatu esimakua mm. Pirkkalassa, jossa reitit ja toimijat on kilpailutettu. Hyödyt saadaan kaupungeissa ja tiivisti rakennetuilla seuduilla.

Kaukoliikenne vähenee?

Sen sijaan harvaan asutut alueet joutuvat kärsimään. Kaukoliikenteen pitää toimia markkinaehtoisesti. Vastaisuudessa kaukoliikenteen matkoja ei saa maksaa kaupunkien seutu- tai sisäisillä lipuilla. Kaupunkien lippuja on yleensä tuettu yhteiskunnan varoin.

Ministeriössä ei ole laskettu, kuinka isoa leikkausta tämä tietää kaukoliikenteelle. Joka tapauksessa ”se saattaa olla merkittävä menetys yrityksille”.

Kaukoliikenteelle voidaan antaa tukea vain, jos linja-autoliikennettä ei muutoin saada seudulle. Maksajista voi kuitenkin olla pulaa kuntien heikon taloustilanteen takia.

Ministeriöstä muistutetaan, että Suomessa kuntia ei velvoiteta järjestämään asukkailleen joukkoliikennettä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kasvun merkit teollisuudessa ovat edelleen hauraita.

Teollisuudessa varovaisia kasvun merkkejä, mutta työllisyys vaatisi aktiivisempaa otetta

Pia Lohikoski.

Lohikoski vaatii Rikosuhripäivystyksen, Ihmisoikeusliiton ja Pakolaisneuvonnan työn turvaamista

Metsänomistajilla olisi suojeluhaluja, mutta METSO-ohjelman rahoitus ei riitä. Sen sijaan hallitus kiihdyttää hakkuita tavalla, joka vähentää verotuloja.

Orpon velkahallitus kasvattaa tietoisesti luontovelkaa

Vasta siinä vaiheessa, kun pöytään tuotiin neljän isoimman ryhmän keskenään neuvottelema pohjaesitys totesimme, että emme voi olla sovussa mukana, Minja Koskelaa kertoo velkajarruneuvotteluista.

Minja Koskela: Vasemmistoliitto neuvotteli loppuun asti velkajarrusta – viimeinen niitti oli neljän suuren keskenään sopima pohjaesitys

Uusimmat

Kasvun merkit teollisuudessa ovat edelleen hauraita.

Teollisuudessa varovaisia kasvun merkkejä, mutta työllisyys vaatisi aktiivisempaa otetta

Equal Earth -maailmankartassa kaikki maat ja maanosat ovat oikeassa koossaan suhteessa toisiinsa.

Afrikka uudistaa maailmankartan – Vanhat kartat vääristävät mantereiden koot

Pia Lohikoski.

Lohikoski vaatii Rikosuhripäivystyksen, Ihmisoikeusliiton ja Pakolaisneuvonnan työn turvaamista

Metsänomistajilla olisi suojeluhaluja, mutta METSO-ohjelman rahoitus ei riitä. Sen sijaan hallitus kiihdyttää hakkuita tavalla, joka vähentää verotuloja.

Orpon velkahallitus kasvattaa tietoisesti luontovelkaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

 
04

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 
05

Satu Rämön suosion salaisuus – kriitikko perkasi Hildur-ilmiön

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Minja Koskela: Vasemmistoliitto neuvotteli loppuun asti velkajarrusta – viimeinen niitti oli neljän suuren keskenään sopima pohjaesitys

16.10.2025

Vasemmistolla on monta hyvää syytä vastustaa velkajarrua – tässä niistä kahdeksan

16.10.2025

Orpon hallitus loi Suomeen 100000 työpaikan sijasta yli 80000 uutta työtöntä, Minja Koskela vertasi välikysymyskeskustelussa

15.10.2025

Vasemmiston Saramo tiivistää, mistä Euroopan taloudelliset ongelmat johtuvat – ”Syyt löytyvät Luxemburgista, Irlannista ja Alankomaista”

15.10.2025

Monet 1930-luvun kehityskulut tuntuvat toistuvan 2020-luvulla, sanoo lapualaisuuden tutkija

15.10.2025

Velkajarru sementoi oikeistohallituksen kurjistamispolitiikan, sanoo Saramo

15.10.2025

Jakke Laakso muistelee, mutta ei sitä, mitä kaikki odottivat

15.10.2025

Velkajarru on virhe, kommentoi toiseksi suurin palkansaajakeskusjärjestö STTK

14.10.2025

Velkajarrua käytettäisiin taantumassa: ”Aiheuttaa noidankehän, jossa joudutaan leikkaamaan myös kasvun edellytyksiä”

14.10.2025

SDP ja vihreät mukana oikeistohallituksen ideoimassa velkajarrussa

14.10.2025

Vasemmiston Sarkkinen perustelee, miksi puolue ei ole velkajarrussa mukana –  ”Kolmessa keskeisessä kohdassa on tiukempia vaatimuksia kuin mitä EU edellyttäisi”

14.10.2025

Vasemmistoliitto sanoo velkajarrulle ei – ”Kansallinen lisäsääntely on tarpeetonta ja erityisen haitallista matalan kasvun olosuhteissa”

14.10.2025

Purra veti taas maton Orpon jalkojen alta katumalla rasismitiedonantoa, jonka piti olla hallitusohjelman tasoinen

14.10.2025

SAK hyvin kriittinen velkajarrulle – ”Sitovana lainsäädäntönä ei ole järkeä asettaa kansallisesti ylimääräisiä sitoumuksia”

14.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään