KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Mikä sähköautoissa viehättää?

Sähköautojen latausasemat lisääntyvät, mutta ne eivät aivan pian korvaa bensapumppuja.

Sähköautojen latausasemat lisääntyvät, mutta ne eivät aivan pian korvaa bensapumppuja. Kuva: Aleksi Vienonen

Ensimmäiset suomalaiset sähköautoilijat ovat varsin tyytyväisiä käyttökokemuksiinsa, ilmenee kuluttajatutkimuskeskuksen toteuttamasta noin 100 sähköauton käyttäjää käsittävästä tutkimuksesta.

UP/Mika Peltonen
7.8.2014 12.58

Viikon kysymys

Tutkimus kuuluu Eera Oy:n koordinoimaan Sähköinen liikenne –hankkeeseen, jonka tavoitteena on edistää sähköisen liikenteen lisääntymistä.

Erikoistutkija Kaarina Hyvönen Kuluttajatutkimuskeskuksesta, paljonko sähköautoja kulkee Suomen teillä?

– Runsas 500. Omistajat ovat yksityishenkilöitä ja organisaatioita.

ILMOITUS
ILMOITUS

Keitä sähköautoilun pioneerit ovat?

– Pääosa koostuu kahdenlaisesta joukosta, ympäristösuuntautuneet ja teknologiasta kiinnostuneet. Sähköautoteknologiasta kiinnostuneet olivat ehkä hieman suurempi joukko.

Mikä on sähköauton käyttäjien sosioekonominen asema?

– Tulot ja koulutus ovat keskimääräistä parempia.

Mikä on sähköautojen alueellinen jakauma?

– Keskittymä on pääkaupunkiseudun liepeillä, mutta kyllä muualtakin sähköautoja löytyy.

Onko sähköauto omistajansa kakkosauto kaupunkiajoa varten?

– Aika monella se on ykkösauto ja jopa ainoa auto. Ainoista autoista suurin osa oli hybridejä, jotka toimivat sekä sähköllä että bensalla.

Miten sähköautoja käytetään?

– Yrityksissä sähköautot ovat yleensä yhteiskäytössä työautoina, joilla tehdään lyhyitä ajoja.

– Yksityiskäytössä ei ajeta pelkästään kaupunkiajoja. Hybridiautoja käytetään samalla tavalla kuin polttomoottoriautojakin.

Miten vastaajat luonnehtivat myönteisiä ajokokemuksiaan?

– Sähköautoilua kuvattiin vaivattomaksi, luotettavaksi, miellyttäväksi. Kehuttiin myös moderniksi ja elegantiksi tavaksi autoilla.

– Tyytyväisyys näyttää lisääntyvän, kun ajokokemusta karttuu ja autoa opitaan käyttämään.

Mitä koettiin sähköautojen haittapuoliksi?

– Keskeinen haitta on toimintasäteen lyhyys ilman latausta ja latauspaikkojen vähyys. Latauspaikkoja on vielä liian vähän, joten pelkällä sähköllä liikuttaessa reitti pitää suunnitella tarkoin pidemmillä matkoilla.

– Toisena haittana pidetään korkeaa hankintahintaa.

Onko sähköauto ennen kaikkea kesäauto?

– Ei, mutta talvi tuottaa sikäli hankaluuksia, että lämmitys vie energiaa ja lyhentää samalla toimintasädettä.

Mikä sähköauton toimintasäde on normaalihyvissä olosuhteissa?

– Uusimilla malleilla päästään pariin sataan kilometriin. Se riippuu ajotavasta ja vauhdista.

Mitä voidaan tutkimuksen perusteella arvioida sähköautojen tulevaisuudesta?

– Ne eivät ehkä ihan lähitulevaisuudessa vielä valtaa maata. Hyvät ajokokemukset kuitenkin viittaavat siihen, että suosio kasvaa. Hinta ja latausasiat pitää ratkaista ja ne ovat teknologian ratkaistavia asioita.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Tavoitteeksi vasemmistoliitolle kansanedustaja jokaisessa vaalipiirissä

Vasemmistoliitto oli vastustanut aina Suomen Nato-jäsenyyttä, mutta keväällä 2022 kanta muuttui nopeasti. Puolue selviksi käännöksestä yllättävänkin vähillä protesteilla ja eroamisilla.

Kirja: Vasemmistoliiton Nato-päätös oli sukupolvikysymys, iso juttu vanhemmille, mutta ei nuorille

Patrizio Lainà palaa SAK:hon, jossa työskenteli viime vuosikymmenellä ekonomistina.

Patrizio Lainà on SAK:n uusi pääekonomisti

Kymmenesosalla taksiyrityksistä on korkea riski harmaaseen talouteen.

Työvoiman hyväksikäyttö uhkaa eläkejärjestelmää

Uusimmat

Vaara vaanii pimeydessä Mikko Kohon vaikuttavassa sotaromaanissa.

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

Radio Free Europe/Radio Libertyn afgaanipalvelun Azadi Radion televisio- ja videotallennusstudio Prahassa. Azadi Radio lähettää Afganistaniin pashtun ja darinkielistä ohjelmaa.

Afgaanijournalistit Talibanin ikeen alla

Tavoitteeksi vasemmistoliitolle kansanedustaja jokaisessa vaalipiirissä

Vasemmistoliitto oli vastustanut aina Suomen Nato-jäsenyyttä, mutta keväällä 2022 kanta muuttui nopeasti. Puolue selviksi käännöksestä yllättävänkin vähillä protesteilla ja eroamisilla.

Kirja: Vasemmistoliiton Nato-päätös oli sukupolvikysymys, iso juttu vanhemmille, mutta ei nuorille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
04

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 
05

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Outi Hongisto unohti rakennusalan epäkohtiin pureutuvan sarjansa uusimmassa osassa sen, mikä tekee hänen dekkareistaan niin erityisiä

11.10.2025

Ihmisten ja elefanttien kohdatessa ihminen väistää – Intian Keralassa yhteenotot lisääntyneet

11.10.2025

Kaatopaikasta tehtiin yhteisöpuutarha

11.10.2025

Afrikkalaiset kalastusalan työläiset on jätetty kansainvälisten sopimusten ulkopuolelle

11.10.2025

Pakkoavioliitot lisääntyvät Afganistanissa, kun tytöt eivät saa opiskella

11.10.2025

Jukka-Pekka Palviaisen perusdekkarit erottuvat mukavilla päähenkilöillä

10.10.2025

Patrizio Lainà on SAK:n uusi pääekonomisti

10.10.2025

Työvoiman hyväksikäyttö uhkaa eläkejärjestelmää

10.10.2025

Jäänmurtajat rakennettava suomalaisilla työehdoilla, vaatii Teollisuusliiton Aalto

10.10.2025

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

10.10.2025

Tämän hetken haitallisin lakiesitys ei kiinnosta mediaa: Toimeentulotuen uudistus

10.10.2025

Satu Rämön suosion salaisuus – kriitikko perkasi Hildur-ilmiön

10.10.2025

Pia Lohikoski: Oikeistohallituksen leikkaukset kulttuuriin on peruttava

09.10.2025

Tehyn ekonomisti Anni Marttinen: Velkajarru uhkaa hyvinvointivaltiota

09.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään