KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Sähkö on pyöräilijän kaveri

J P Roos, Risto Korhonen ja Hilkka Helsti toivovat yhteiskunnaltakin kannustuksia sähköpyöräilyn edistämiseen.

J P Roos, Risto Korhonen ja Hilkka Helsti toivovat yhteiskunnaltakin kannustuksia sähköpyöräilyn edistämiseen. Kuva: Minna Kallinen

Sähköavusteinenkin pyörä on tehokas liikuntaväline. Polkematta sillä ei pääse eteenpäin, mutta sähkö antaa lisätehoa. Ajoneuvo luokitellaan päästöttömäksi.

Elias Krohn
26.7.2015 12.00

Sähköautoihin siirtymisen tiellä näyttää olevan monta mutkaa. Helppo vaihtoehto on sen sijaan sähköavusteinen polkupyörä. Keski-Euroopassa jo noin kymmenen prosenttia myytävistä polkupyöristä on sähköavusteisia. Suomessa sähköpyörien käyttö on vielä marginaalista.

Helsinkiläinen emeritusprofessori J P Roos hankki ensimmäisen sähköpyöränsä Oxfordista työskennellessään siellä viisi vuotta sitten. Hän toi sen Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen ajaen suuren osan matkasta. Pari vuotta sitten hän hankki Suomesta vielä talvisähköpyörän, jossa on nastat valmiina. Se oli alkujaan tavallinen polkupyörä, johon on lisätty sähkömoottori ja akku.

Roos käyttää pyörää pääasiassa muutaman kilometrin työmatkoillaan.

ILMOITUS
ILMOITUS
Yleinen asenne on, että sähköpyöräilyssä fuskataan.

– Vastatuulet ja ylämäet eivät haittaa, voi kulkea sivistyneesti pukeutuneena kaiken aikaa, ei tarvitse erityisiä pyöräilyasuja eikä työpaikalle saavu hikisenä, Roos listaa sähköavusteisuuden etuja.

Kynnys lähteä matkaan pyörällä alenee, ja moni saattaa sen vuoksi jättää auton kotiin. Roos ei tosin muutenkaan taittaisi työmatkaansa autolla vaan lähijunalla.

Kauppamatkoilla hän käyttää autoa kantamusten vuoksi.

– Jos hankkisin pyörääni peräkärryn, se olisi hyvä vaihtoehto kauppamatkallakin, Roos pohtii.

Pitempiä päivämatkoja

Galleristi Risto Korhonen ja hänen puolisonsa, kiinteistöalalla työskentelevä Hilkka Helsti ovat sähköpyöräilleet kolmisen vuotta harrastettuaan tavallista pyöräilyä jo pitkään.

– Kun Hilkka sai GoExpo-messuilla kokeilla sähköpyörällä ajoa, se oli menoa, Korhonen kertoo.

Helsingissä asuvat Helstit tekevät pyöräretkiä eri puolilla Suomea. Sähköavusteisuudesta on monia etuja.

– Jotkut ovat kysyneet, emmekö me enää muuten jaksa. Päinvastoin – tässä tulee ajettua monin verroin enemmän ja saa hyvin liikuntaa, koska ajaminen on niin kivaa. Päivämatkamme ovat tuplaantuneet, Korhonen myhäilee.

– Aiemmin Risto jaksoi enemmän kuin minä, siitä tuli epäbalanssia. Nyt kumpikin jaksaa yhtä hyvin, Hilkka Helsti jatkaa.

Helsti arvostaa myös sähköpyörän hiljaisuutta.

– Moottorin äänen kuulee juuri ja juuri, kun höristää korviaan. En ikinä ottaisi mopoa tai muuta vastaavaa, josta lähtee inhottava mekkala.

Sähkö auttaa kiihdyttämään

Sähköpyörä liikkuu polkemisen ja sähkön yhdistelmällä. Moottori reagoi polkemiseen niin että vauhti kiihtyy nopeammin kuin tavallisessa pyörässä. Sähköpyörän nopeusrajoitus on Suomessa 25 kilometriä tunnissa. Polkemalla saa ajaa kovempaakin, mutta sähkömoottori ei silloin enää kiihdytä.

Sähköä kuluu niin vähän, että sähköpyörät luokitellaan päästöttömiksi kulkuneuvoiksi.

On myös sähköpyöriä, joista rajoitukset on poistettu ja joissa on kaasukahva.

– Ne luokitellaan mopoiksi, joita käytet-

täessä pitää olla ainakin mopokortti ja vakuutukset, Korhonen selvittää.

Akun lataaminenkaan ei pyöräilyä juuri hankaloita. Työmatkansa polkevalla riittää, että akun jättää yöksi lataukseen. Akun teho kannattaa valita käyttötarpeen mukaan. Toisin kuin sähköauton kohdalla, lataamiseen käy mikä tahansa tavallinen pistorasia. Tarvittaessa pyörällä voi tietysti ajaa myös ilman sähköä, vaikkakin se on akkuineen ja moottoreineen vähän perinteistä pyörää raskaampi.

Hidasteina asenteet ja hinnat

Miksi sitten sähköpyörien käyttäjiä on Suomessa edelleen hyvin vähän? Harrastajat selittävät tätä suomalaisten asenteilla.

– Yleinen asenne on, että sähköpyöräilyssä fuskataan, Korhonen kuvaa.

– Ehkä se on protestanttista etiikkaa. Ajatellaan, että pyöräilyn pitäisi olla kärsimystä, jatkaa Helsti.

Keskeinen hidaste on myös hinta. Sähköistys lisää pyörän hintaa jopa tuhat euroa, josta akku syö suurimman osan.

– Sähköpyörät koetaan kalliiksi. Mutta tavallistenkin pyörien hinnoissa on eroja. Jos kilpapyörän hankkii, samalla hinnalla saisi monta sähköpyörää, Korhonen vertaa.

Korhonen, Helsti ja Roos ovat vakuuttuneita, että sähköpyörät tulevat Suomessakin yleistymään. Kun kysyntä kasvaisi edes vähän, positiivinen kierre voisi alkaa.

– Nyt sähköpyöriä ostetaan niin vähän, että firmojen täytyy pitää marginaalit isoina saadakseen edes vähän tuottoa, Roos arvioi.

Sähköpyöräilyä harrastavat usein iäkkäämmän puoleiset ihmiset. Esimerkiksi työmatka-ajossa siitä olisi etua nuoremmillekin, Hilkka Helsti sanoo. Äskettäin on tullut markkinoille myös maastosähköpyöriä, jotka on suunnattu nimenomaan nuorille.

– Myös lastenkuljetuspyöriä nuorille perheille saa sähköistettynä, Helsti tietää.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Tuore selvitys paljastaa – Itämeren kaikkien luontotyyppien tila huono, myös tunturikoivikot vaarassa

Hallituksen leikkaukset ovat johtaneet ruoka-avun tarpeen kasvuun.

Hallituksen leikkaukset heikentäneet erityisesti naisten toimeentuloa, kertoo SAK:n tutkimus

83 prosenttia vieraskielisistä ei saanut toimeentulotukea vuonna 2014.

”Rasistiset avaukset varma syksyn merkki” – JHL torjuu sosiaaliturvan kansalaisuusvaatimuksen

Timo Furuholm.

Ulkomaalaislakia on kiristetty jo 16 kertaa: ”Silkkaa persupolitiikka hallitukselta ja se näyttää sopivan myös RKP:lle”

Uusimmat

Tuore selvitys paljastaa – Itämeren kaikkien luontotyyppien tila huono, myös tunturikoivikot vaarassa

Hallituksen leikkaukset ovat johtaneet ruoka-avun tarpeen kasvuun.

Hallituksen leikkaukset heikentäneet erityisesti naisten toimeentuloa, kertoo SAK:n tutkimus

83 prosenttia vieraskielisistä ei saanut toimeentulotukea vuonna 2014.

”Rasistiset avaukset varma syksyn merkki” – JHL torjuu sosiaaliturvan kansalaisuusvaatimuksen

Timo Furuholm.

Ulkomaalaislakia on kiristetty jo 16 kertaa: ”Silkkaa persupolitiikka hallitukselta ja se näyttää sopivan myös RKP:lle”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
02

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 
03

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
04

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
05

Suomen ainoa sivistysporvari on Cheek – näin helppoa on näyttäytyä selkärankaisempana kuin koko valtiojohto

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Oppositio kurmootti hallitusta ”karmeista” työttömyysluvuista – työllisyystavoite 78000 miinuksella

11.09.2025

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

11.09.2025

Hallitus löi hanskat tiskiin Suomen ilmastopolitiikassa, syyttää Luonnonsuojeluliitto

11.09.2025

Europarlamentin Vasemmisto jätti epäluottamuslauseen Ursula von der Leyenille

11.09.2025

Orpo puhui taas mustaa valkoiseksi Suomen taloudesta

11.09.2025

Sukupuolten tasa-arvoa ole vielä saavutettu, katsoo neljä viidestä naisesta ja lähes puolet miehistäkin

11.09.2025

Eduskunnasta lähes rikkumaton tuki Ukrainalle – vain Yrttiaho toi särön

11.09.2025

Yksinkertainen keino tarjolla opioidikuolemien vähentämiseksi: Poliisi, vartija tai nuorisotyöntekijä saisi annostella nenäsuihketta yliannostustilanteessa

11.09.2025

Kauppaa käydään ilman avointa keskustelua: ”Aseita Israelilta kohta yli miljardilla eurolla”

10.09.2025

Myös suomalaisia aktivisteja mukana iskuja saaneessa laivueessa: ”Olen ollut syvästi vaikuttunut rohkeudesta”

10.09.2025

Putin ei ole kiinnostunut rauhasta, Li Andersson kommentoi Puolaan osuneita drooneja

10.09.2025

Vasemmistomepit vaativat Suomea osallistumaan Israelin painostamiseen

10.09.2025

Kivelän mukaan hallituksen tulee vaatia Global Sumud Flotilla -laivueeseen kohdistuneiden drooni-iskujen tutkintaa

10.09.2025

Koskela vaatii Suomea tukemaan ensimmäisten joukossa Israelin vastaisia EU-pakotteita

10.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään