KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Sähkö on pyöräilijän kaveri

J P Roos, Risto Korhonen ja Hilkka Helsti toivovat yhteiskunnaltakin kannustuksia sähköpyöräilyn edistämiseen.

J P Roos, Risto Korhonen ja Hilkka Helsti toivovat yhteiskunnaltakin kannustuksia sähköpyöräilyn edistämiseen. Kuva: Minna Kallinen

Sähköavusteinenkin pyörä on tehokas liikuntaväline. Polkematta sillä ei pääse eteenpäin, mutta sähkö antaa lisätehoa. Ajoneuvo luokitellaan päästöttömäksi.

Elias Krohn
26.7.2015 12.00

Sähköautoihin siirtymisen tiellä näyttää olevan monta mutkaa. Helppo vaihtoehto on sen sijaan sähköavusteinen polkupyörä. Keski-Euroopassa jo noin kymmenen prosenttia myytävistä polkupyöristä on sähköavusteisia. Suomessa sähköpyörien käyttö on vielä marginaalista.

Helsinkiläinen emeritusprofessori J P Roos hankki ensimmäisen sähköpyöränsä Oxfordista työskennellessään siellä viisi vuotta sitten. Hän toi sen Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen ajaen suuren osan matkasta. Pari vuotta sitten hän hankki Suomesta vielä talvisähköpyörän, jossa on nastat valmiina. Se oli alkujaan tavallinen polkupyörä, johon on lisätty sähkömoottori ja akku.

Roos käyttää pyörää pääasiassa muutaman kilometrin työmatkoillaan.

ILMOITUS
ILMOITUS
Yleinen asenne on, että sähköpyöräilyssä fuskataan.

– Vastatuulet ja ylämäet eivät haittaa, voi kulkea sivistyneesti pukeutuneena kaiken aikaa, ei tarvitse erityisiä pyöräilyasuja eikä työpaikalle saavu hikisenä, Roos listaa sähköavusteisuuden etuja.

Kynnys lähteä matkaan pyörällä alenee, ja moni saattaa sen vuoksi jättää auton kotiin. Roos ei tosin muutenkaan taittaisi työmatkaansa autolla vaan lähijunalla.

Kauppamatkoilla hän käyttää autoa kantamusten vuoksi.

– Jos hankkisin pyörääni peräkärryn, se olisi hyvä vaihtoehto kauppamatkallakin, Roos pohtii.

Pitempiä päivämatkoja

Galleristi Risto Korhonen ja hänen puolisonsa, kiinteistöalalla työskentelevä Hilkka Helsti ovat sähköpyöräilleet kolmisen vuotta harrastettuaan tavallista pyöräilyä jo pitkään.

– Kun Hilkka sai GoExpo-messuilla kokeilla sähköpyörällä ajoa, se oli menoa, Korhonen kertoo.

Helsingissä asuvat Helstit tekevät pyöräretkiä eri puolilla Suomea. Sähköavusteisuudesta on monia etuja.

– Jotkut ovat kysyneet, emmekö me enää muuten jaksa. Päinvastoin – tässä tulee ajettua monin verroin enemmän ja saa hyvin liikuntaa, koska ajaminen on niin kivaa. Päivämatkamme ovat tuplaantuneet, Korhonen myhäilee.

– Aiemmin Risto jaksoi enemmän kuin minä, siitä tuli epäbalanssia. Nyt kumpikin jaksaa yhtä hyvin, Hilkka Helsti jatkaa.

Helsti arvostaa myös sähköpyörän hiljaisuutta.

– Moottorin äänen kuulee juuri ja juuri, kun höristää korviaan. En ikinä ottaisi mopoa tai muuta vastaavaa, josta lähtee inhottava mekkala.

Sähkö auttaa kiihdyttämään

Sähköpyörä liikkuu polkemisen ja sähkön yhdistelmällä. Moottori reagoi polkemiseen niin että vauhti kiihtyy nopeammin kuin tavallisessa pyörässä. Sähköpyörän nopeusrajoitus on Suomessa 25 kilometriä tunnissa. Polkemalla saa ajaa kovempaakin, mutta sähkömoottori ei silloin enää kiihdytä.

Sähköä kuluu niin vähän, että sähköpyörät luokitellaan päästöttömiksi kulkuneuvoiksi.

On myös sähköpyöriä, joista rajoitukset on poistettu ja joissa on kaasukahva.

– Ne luokitellaan mopoiksi, joita käytet-

täessä pitää olla ainakin mopokortti ja vakuutukset, Korhonen selvittää.

Akun lataaminenkaan ei pyöräilyä juuri hankaloita. Työmatkansa polkevalla riittää, että akun jättää yöksi lataukseen. Akun teho kannattaa valita käyttötarpeen mukaan. Toisin kuin sähköauton kohdalla, lataamiseen käy mikä tahansa tavallinen pistorasia. Tarvittaessa pyörällä voi tietysti ajaa myös ilman sähköä, vaikkakin se on akkuineen ja moottoreineen vähän perinteistä pyörää raskaampi.

Hidasteina asenteet ja hinnat

Miksi sitten sähköpyörien käyttäjiä on Suomessa edelleen hyvin vähän? Harrastajat selittävät tätä suomalaisten asenteilla.

– Yleinen asenne on, että sähköpyöräilyssä fuskataan, Korhonen kuvaa.

– Ehkä se on protestanttista etiikkaa. Ajatellaan, että pyöräilyn pitäisi olla kärsimystä, jatkaa Helsti.

Keskeinen hidaste on myös hinta. Sähköistys lisää pyörän hintaa jopa tuhat euroa, josta akku syö suurimman osan.

– Sähköpyörät koetaan kalliiksi. Mutta tavallistenkin pyörien hinnoissa on eroja. Jos kilpapyörän hankkii, samalla hinnalla saisi monta sähköpyörää, Korhonen vertaa.

Korhonen, Helsti ja Roos ovat vakuuttuneita, että sähköpyörät tulevat Suomessakin yleistymään. Kun kysyntä kasvaisi edes vähän, positiivinen kierre voisi alkaa.

– Nyt sähköpyöriä ostetaan niin vähän, että firmojen täytyy pitää marginaalit isoina saadakseen edes vähän tuottoa, Roos arvioi.

Sähköpyöräilyä harrastavat usein iäkkäämmän puoleiset ihmiset. Esimerkiksi työmatka-ajossa siitä olisi etua nuoremmillekin, Hilkka Helsti sanoo. Äskettäin on tullut markkinoille myös maastosähköpyöriä, jotka on suunnattu nimenomaan nuorille.

– Myös lastenkuljetuspyöriä nuorille perheille saa sähköistettynä, Helsti tietää.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Eduskunta keskusteli valtioneuvoston puolustusselonteosta täysistunnossa Helsingissä 18. kesäkuuta 2025.

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

Uusimmat

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

Mapuchekansan edustajat juhlivat juhannukseen sijoittuvaa uutta vuottaan We Tripantua Vilcúnissa, 700 kilometriä Santiagon eteläpuolella.

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

Elina Backmanin viisi dekkaria muodostavat ulkoasuaan myöten yhtenäisen sarjan.

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

Kuvituskuvassa Bukelen vastainen mielenosoitus San Salvadorissa. Kansalaisyhteiskunnan tila käy yhä ahtaammaksi Latinalaisessa Amerikassa. Useat maat ovat säätäneet lakeja, jotka tekevät kansalaisjärjestöjen toiminnasta vaikeampaa tai suorastaan mahdotonta. Viimeisen vuoden aikana lakeja on säädetty muun muassa Venezuelassa, Paraguayssa, Perussa ja El Salvadorissa.

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 
05

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään