KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Vuodessa miljardi lisää liikenneverkkoihin tai Suomi jämähtää, varoittaa suurselvitys

Liikenneinfrastruktuuri 2040 -selvityksen ohjausryhmän puheenjohtaja, pääekomisti Sami Pakarinen Rakennusteollisuus, RT:stä.

Liikenneinfrastruktuuri 2040 -selvityksen ohjausryhmän puheenjohtaja, pääekomisti Sami Pakarinen Rakennusteollisuus, RT:stä. Kuva: Lehtikuva/Martti Kainulainen

Norja, Ruotsi ja Tanska ovat yhdistämässä eteläiset osansa suuret kaupungit yhteiseksi talousalueeksi nopeilla junilla.

Kansan Uutiset
16.1.2017 13.00

Suomi jää naapurimaista jälkeen, ellei liikenneverkkoa kehitetä samassa tahdissa. Näin varoittaa maanantaina julkistettu Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ja Tampereen ammattikorkeakoulun luotsaama selvitys.

– Liikkuminen ja kuljetukset ovat suuren murroksen kynnyksellä. On tärkeä pysähtyä pohtimaan, millaisia tarpeita liikenneinfrastruktuurin tulee tulevaisuudessa palvella ja mihin infrapanostukset kannattaa sijoittaa. On valittava määränpää, minne halutaan mennä ja tunnistettava mitä reittiä, miten ja millaista vauhtia sinne voidaan edetä, inframarkkinoiden asiantuntija Eero Nippala Tampereen ammattikorkeakoulusta sanoo.

Selvityksessä Suomen liikenneinfrastruktuurin kehittämiselle ja kehittämisen panostuksille on kuvailtu neljä vaihtoehtoista polkua vuoteen 2040 saakka.

– Tavoitteet täyttyisivät monin osin parhaiten Huimaksi nimetyssä skenaariossa, jossa investoidaan vahvasti elinkeinoelämän raaka-aine- ja tavarakuljetusten edellytyksiin sekä laajojen työssäkäyntialueiden työmatkaliikenteeseen. Suomi yhdistettäisiin kiinteämmin Eurooppaan Helsinki–Tallinna-tunnelilla, joka mahdollistaa kauttakulun Koillisväylälle. Huima edellyttäisi väylänpidon vuosittaisen kokonaisrahoituksen kasvattamista nykyisestä noin 3,2 miljardista eurosta 4,2 miljardiin euroon, VTT:n erikoistutkija Terttu Vainio toteaa.

”Yhtä tärkeää kuin hävittäjät”

Huiman vastakohta on Niukka. Se tarkoittaisi jämähtämistä nykyisen liikenneinfrastruktuurin ylläpitoon, jolloin Suomi jäisi Euroopassa peränpitäjäksi. Erityisesti näin uhkaa käydä, jos Norja ja Ruotsi yhdistävät kaavailujensa mukaisesti eteläisten osiensa suuret kaupungit yhteiseksi talousalueeksi Tanskan kanssa nopeilla junilla.

Selvitystä kommentoinut entinen pääministeri Paavo Lipponen sanoi Suomen tarvitsevan talouskasvun ja kilpailukyvyn turvaamiseksi nykyistä selvästi suurempia liikenneinfrastruktuuri-investointeja.

– Etenkin Etelä-Skandinavian mittavat liikennesuunnitelmat muodostavat kovan haasteen. Sen vuoksi yhteydet Keski-Eurooppaan Baltian kautta sekä pohjoiset yhteydet Atlantille ja Jäämerelle ovat lähitulevaisuuden asioita. Hankkeita on lähdettävä valmistelemaan ajoissa muun muassa EU:n TEN-T-rahoituksen saamiseksi. Näihin hankkeisiin kuuluu myös Koillisväylän datakaapeli.

Lipponen piti liikenneinfran rahoitusta yhtä tärkeänä asiana kuin esimerkiksi hävittäjien.

– Lentokoneita ei voida rahoittaa, jos talous ei kasva. Siihen tarvitaan nykyistä huomattavasti parempia niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin yhteyksiä.

”Suunnitelmalla jo kiire

Hankkeen ohjausryhmän puheenjohtajana toiminut Rakennusteollisuus RT:n pääekonomisti Sami Pakarinen sanoo, että vuoteen 2040 mennessä väylänpitoon on tarve sijoittaa kokonaisuudessaan 77–105 miljardia euroa. Ohjausryhmä ehdottaa poliittisille päättäjille, että nämä käynnistäisivät pitkän aikavälin infrasuunnitelman laatimisen, jossa yksittäisten hankkeiden sijaan tarkastellaan koko liikennejärjestelmää.

– Liikenneinfran suunnittelu ja rakentaminen vaativat valtavasti aikaa ja työtä, ja rakenteiden elinkaari on huomattavan pitkä. Merkittävien hankkeiden valmistelun kannalta vuosi 2040 on jo lähellä. Nyt on kiire käynnistää sellaisten strategisten hankkeiden suunnittelu, jotka pitäisi toteuttaa seuraavien 25 vuoden kuluessa. Esimerkiksi valtatie 12:n sijoittamista tunneliin Tampereella esitettiin 1990-luvun alussa, ja tunneli avattiin liikenteelle viime marraskuussa, Pakarinen muistuttaa.

– Pääministeri Sipilän hallituksen tulisi ottaa lusikka kauniiseen käteen ja päättää kevään kehysriihessään parlamentaarisen työryhmän perustamisesta. Työryhmä laatisi Suomelle pitkän aikavälin infrasuunnitelman. Tästä hyötyisimme me kaikki suomalaiset, vaatii STTK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Antti Aarnio.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Toisenlainen maailma on mahdollinen – Terveisiä Rojavasta

Vasemmistoliitto valmistautuu marraskuun puoluekokoukseen itsetunto korkealla. Tämä kirjoitussarja esittelee ja erittelee vasemmiston kannatuksen kehitystä koko maassa eri näkökulmista kuudessa osassa.

Vasemmistoliiton kannatus on kasvanut jo neljä kertaa peräkkäin

Etelä-Euroopassa käristyttiin tänä kesänä yli 40 asteen lämpötiloissa.

Rasismi ja ilmastonmuutoksen kieltäminen kulkevat käsi kädessä, väittää väitöskirjatutkija

Ilveksen Sauli Väisänen ja HJK:n Teemu Pukki taistelevat pallosta Veikkausliigan Mestaruussarjan ottelussa Helsingissä 29. syyskuuta. Pohjola Vakuutuksen päätös uhkaa ensi kautta.

Furuholm kiirehtii hallitusta turvaamaan suomalaisen ammattiurheilun jatkuvuuden

Uusimmat

Toisenlainen maailma on mahdollinen – Terveisiä Rojavasta

Volodjan pojat on raju kuvaus Venäjän Ukrainassa käymästä sodasta ja ihmisistä sen lihamyllyssä.

Venäjä hyökkää Ukrainaan kännissä, pilvessä ja kaaoksessa mieltä kääntävässä esikoisromaanissa

Zimbabwe on toistuvasti kärsinyt kuivuudesta, joka on iskenyt erityisen ankarasti karjankasvattajiin.

Ilmastonmuutos runtelee myös siitä kertovia journalisteja

Vasemmistoliitto valmistautuu marraskuun puoluekokoukseen itsetunto korkealla. Tämä kirjoitussarja esittelee ja erittelee vasemmiston kannatuksen kehitystä koko maassa eri näkökulmista kuudessa osassa.

Vasemmistoliiton kannatus on kasvanut jo neljä kertaa peräkkäin

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suomessa on työttömyyskriisi, ja syylliset ovat tiedossa – VM:n ennusteet pettäneet pahasti

 
02

Kuka on vastuussa jos joku kuolee, kysyy kansanedustaja

 
03

2000-luvun ennätyksen paukkuvat: viime viikolla ennätystyöttömyys, nyt velkaantumisennätys

 
04

”Sata uutta työtöntä joka päivä Orpon hallituksen aikana” – Keskustan Kurvinen iski järkyttävät luvut pöytään

 
05

Yt-neuvottelujen aalto pyyhkäisi yli Suomen, viikossa yli 3000 työpaikkaa katkolle

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Trilleri, jollaista ei ole ennen Suomessa kirjoitettu: pakohuonepeli muuttuu peliksi elämästä ja kuolemasta Alex Ansamaan Pelintekijässä

04.10.2025

Häpeä estää Sierra Leonen naisia käyttämästä ehkäisyä: Moni mies uskoo ehkäisyä käyttävän naisen olevan siveetön

04.10.2025

Nepalin kumousta säestivät historiaa reaaliajassa vääristelevät intialaiset valeuutiset

04.10.2025

Rasismi ja ilmastonmuutoksen kieltäminen kulkevat käsi kädessä, väittää väitöskirjatutkija

04.10.2025

Mielipide: Neljännen vasemmiston aika!

03.10.2025

Furuholm kiirehtii hallitusta turvaamaan suomalaisen ammattiurheilun jatkuvuuden

03.10.2025

Lohikoski vaatii taiteen ja kulttuurin avustusten leikkausten perumista

03.10.2025

EK vastustaa alipalkkauksen kriminalisointia ja ammattiliittojen kanneoikeutta samaan aikaan, kun telakalta paljastui uusia riistotapauksia

03.10.2025

Yt-kriisi hyvinvointialueilla: lähes 2000 työpaikkaa uhattuna

03.10.2025

Hallitus vei omilla toimillaan kuluttajien ostohalut, nyt kaupasta lähtee parissa vuodessa 8000 työpaikkaa

03.10.2025

Minja Koskela vaati pääministeriltä kantaa ammattiliittojen kanneoikeuteen

03.10.2025

En minä kellonaikaa tässä osaa sanoa, milloin minä ehdin tästä keskustella” – Ensin ministeri souti, sitten huopasi ammattiliittojen kanneoikeudesta

03.10.2025

Oikeusministerin mukaan ammattiliittojen ryhmäkanne on tutkittava asia

02.10.2025

Yt-neuvottelujen aalto pyyhkäisi yli Suomen, viikossa yli 3000 työpaikkaa katkolle

02.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään