KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Vuodessa miljardi lisää liikenneverkkoihin tai Suomi jämähtää, varoittaa suurselvitys

Liikenneinfrastruktuuri 2040 -selvityksen ohjausryhmän puheenjohtaja, pääekomisti Sami Pakarinen Rakennusteollisuus, RT:stä.

Liikenneinfrastruktuuri 2040 -selvityksen ohjausryhmän puheenjohtaja, pääekomisti Sami Pakarinen Rakennusteollisuus, RT:stä. Kuva: Lehtikuva/Martti Kainulainen

Norja, Ruotsi ja Tanska ovat yhdistämässä eteläiset osansa suuret kaupungit yhteiseksi talousalueeksi nopeilla junilla.

Kansan Uutiset
16.1.2017 13.00

Suomi jää naapurimaista jälkeen, ellei liikenneverkkoa kehitetä samassa tahdissa. Näin varoittaa maanantaina julkistettu Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ja Tampereen ammattikorkeakoulun luotsaama selvitys.

– Liikkuminen ja kuljetukset ovat suuren murroksen kynnyksellä. On tärkeä pysähtyä pohtimaan, millaisia tarpeita liikenneinfrastruktuurin tulee tulevaisuudessa palvella ja mihin infrapanostukset kannattaa sijoittaa. On valittava määränpää, minne halutaan mennä ja tunnistettava mitä reittiä, miten ja millaista vauhtia sinne voidaan edetä, inframarkkinoiden asiantuntija Eero Nippala Tampereen ammattikorkeakoulusta sanoo.

Selvityksessä Suomen liikenneinfrastruktuurin kehittämiselle ja kehittämisen panostuksille on kuvailtu neljä vaihtoehtoista polkua vuoteen 2040 saakka.

– Tavoitteet täyttyisivät monin osin parhaiten Huimaksi nimetyssä skenaariossa, jossa investoidaan vahvasti elinkeinoelämän raaka-aine- ja tavarakuljetusten edellytyksiin sekä laajojen työssäkäyntialueiden työmatkaliikenteeseen. Suomi yhdistettäisiin kiinteämmin Eurooppaan Helsinki–Tallinna-tunnelilla, joka mahdollistaa kauttakulun Koillisväylälle. Huima edellyttäisi väylänpidon vuosittaisen kokonaisrahoituksen kasvattamista nykyisestä noin 3,2 miljardista eurosta 4,2 miljardiin euroon, VTT:n erikoistutkija Terttu Vainio toteaa.

”Yhtä tärkeää kuin hävittäjät”

Huiman vastakohta on Niukka. Se tarkoittaisi jämähtämistä nykyisen liikenneinfrastruktuurin ylläpitoon, jolloin Suomi jäisi Euroopassa peränpitäjäksi. Erityisesti näin uhkaa käydä, jos Norja ja Ruotsi yhdistävät kaavailujensa mukaisesti eteläisten osiensa suuret kaupungit yhteiseksi talousalueeksi Tanskan kanssa nopeilla junilla.

Selvitystä kommentoinut entinen pääministeri Paavo Lipponen sanoi Suomen tarvitsevan talouskasvun ja kilpailukyvyn turvaamiseksi nykyistä selvästi suurempia liikenneinfrastruktuuri-investointeja.

– Etenkin Etelä-Skandinavian mittavat liikennesuunnitelmat muodostavat kovan haasteen. Sen vuoksi yhteydet Keski-Eurooppaan Baltian kautta sekä pohjoiset yhteydet Atlantille ja Jäämerelle ovat lähitulevaisuuden asioita. Hankkeita on lähdettävä valmistelemaan ajoissa muun muassa EU:n TEN-T-rahoituksen saamiseksi. Näihin hankkeisiin kuuluu myös Koillisväylän datakaapeli.

Lipponen piti liikenneinfran rahoitusta yhtä tärkeänä asiana kuin esimerkiksi hävittäjien.

– Lentokoneita ei voida rahoittaa, jos talous ei kasva. Siihen tarvitaan nykyistä huomattavasti parempia niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin yhteyksiä.

”Suunnitelmalla jo kiire

Hankkeen ohjausryhmän puheenjohtajana toiminut Rakennusteollisuus RT:n pääekonomisti Sami Pakarinen sanoo, että vuoteen 2040 mennessä väylänpitoon on tarve sijoittaa kokonaisuudessaan 77–105 miljardia euroa. Ohjausryhmä ehdottaa poliittisille päättäjille, että nämä käynnistäisivät pitkän aikavälin infrasuunnitelman laatimisen, jossa yksittäisten hankkeiden sijaan tarkastellaan koko liikennejärjestelmää.

– Liikenneinfran suunnittelu ja rakentaminen vaativat valtavasti aikaa ja työtä, ja rakenteiden elinkaari on huomattavan pitkä. Merkittävien hankkeiden valmistelun kannalta vuosi 2040 on jo lähellä. Nyt on kiire käynnistää sellaisten strategisten hankkeiden suunnittelu, jotka pitäisi toteuttaa seuraavien 25 vuoden kuluessa. Esimerkiksi valtatie 12:n sijoittamista tunneliin Tampereella esitettiin 1990-luvun alussa, ja tunneli avattiin liikenteelle viime marraskuussa, Pakarinen muistuttaa.

– Pääministeri Sipilän hallituksen tulisi ottaa lusikka kauniiseen käteen ja päättää kevään kehysriihessään parlamentaarisen työryhmän perustamisesta. Työryhmä laatisi Suomelle pitkän aikavälin infrasuunnitelman. Tästä hyötyisimme me kaikki suomalaiset, vaatii STTK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Antti Aarnio.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Ensimmäinen maailmansota: kuva Verdunin taistelusta.

Turvallisuuteen ei ole olemassa kansallisia ratkaisuja, ja vasemmiston pitää kertoa se kaikille

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

Jan Koskimies.

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

Vasemmistoliitosta arvellaan, että Riikka Purran talousarvioesityksen tarkoitus on pelastaa perussuomalaisten kannatus.

Koskela nälvii Purran budjettia: ”Perussuomalaisilla on kova paine paikata vuotavaa reikää kannatuksessaan”

Uusimmat

Ensimmäinen maailmansota: kuva Verdunin taistelusta.

Turvallisuuteen ei ole olemassa kansallisia ratkaisuja, ja vasemmiston pitää kertoa se kaikille

Luonnontieteilijät: Purran leikkauslista heikentäisi Suomen taloutta – ”Suorastaan typerää”

Jan Koskimies.

Järjestöjohtaja kysyy, onko Orpon hallitus toimintakykyinen: ”Budjetti on valjastettu perussuomalaisten politiikan välineeksi, jolla hallitaan mediatilaa”

Vasemmistoliitosta arvellaan, että Riikka Purran talousarvioesityksen tarkoitus on pelastaa perussuomalaisten kannatus.

Koskela nälvii Purran budjettia: ”Perussuomalaisilla on kova paine paikata vuotavaa reikää kannatuksessaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

 
03

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
04

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

 
05

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vasemmistoliiton Koskela kuvailee Purraa maahanmuuttovastaisuuden sokaisemaksi, Honkasalo syyttää perussuomalaisia maalittamisesta ja uhriutumisesta

08.08.2025

Kuang ja Rooney – kaksi tapaa olla yhteiskunnallinen kirjailija

08.08.2025

Orpon heikko johtajuus mahdollistaa Purran sooloilun: ”Vaikka suomalaisessa politiikassa epätyypillistä, perussuomalaisille tyypillistä”

07.08.2025

Kansanedustajat äimistelevät sitä helppoutta, jolla Purra taas leikkaa: ”Se kävi helposti. Nips naps vaan!”

07.08.2025

Kansanedustaja vaatii EU:lta toimia Gazan hyväksi – ”Israel käyttää nälkiinnyttämistä aseena”

06.08.2025

Suomalaisen innovointikyvyn ja poliittisen kunnianhimon huippu – lisää hoivataakkaa ja -köyhyyttä naisille

06.08.2025

Pitkäaikainen kuivuus ruokkii väkivaltaa ja pakottaa tytöt naimisiin

05.08.2025

Odotettavissa elämän ehtoopuolella: lisää tappavia helteitä

05.08.2025

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

05.08.2025

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

04.08.2025

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

04.08.2025

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

04.08.2025

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään