KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Suomesta halutaan älykkään liikenteen edelläkävijä

Selvityshenkilöt Lauri Lyly (vas.), Inka Mero ja Esko Aho (oik.) poseeraavat liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin kanssa Liikenteen ja viestinnän visio vuosille 2030 ja 2050 - selvityksen luovutustilaisuudessa Helsingissä keskiviikkona.

Selvityshenkilöt Lauri Lyly (vas.), Inka Mero ja Esko Aho (oik.) poseeraavat liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin kanssa Liikenteen ja viestinnän visio vuosille 2030 ja 2050 - selvityksen luovutustilaisuudessa Helsingissä keskiviikkona. Kuva: Lehtikuva/Martti Kainulainen

Uusien ratkaisujen kokeilumaana vienti kasvaisi.

UP/Birgitta Suorsa
27.4.2017 10.00

Liikenneväylien korjausrakentamisessa ja dataliikenteen kehittämisessä kannattaa miettiä vuoden 2050 liikennettä, todetaan tuoreessa selvityksessä.

Liikenteeseen ja logistiikkaan on tulossa yhtä suuria ja ennakoimattomia muutoksia kuin siirryttäessä lankapuhelimesta älypuhelimiin, entinen pääministeri Esko Aho totesi keskiviikkona luovuttaessaan Liikenne- ja viestintäarkkitehtuuri 2030 ja 2050 – loppuraportin liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille (kesk.).

Raportin mukaan Suomesta tehdään johtava älykkään liikenteen ekosysteemi. Tavaroiden ja ihmisten liikkumiseen kytketään entistä tiukemmin tietotekniikan ratkaisut, kunhan tietoturva ja yksilön suoja pystytään varmistamaan.

Selvityshenkilöt Esko Aho, SAK:n entinen puheenjohtaja Lauri Lyly ja startup-yrittäjä Inka Mero painottavat, että kyse on visiosta, jonka pohjalta voidaan jatkaa liikenne- ja viestintästrategian valmistelua.

Ensin Suomeen tulee saada ulkomaista osaamispääomaa, jotta uusien järjestelmien kehittämiseen saada vauhtia. Aho luottaa, että Suomella on vetovoimaa, kunhan se osataan kaupata oikein.

Hyvät mahdollisuudet menestyä

Suomella on hyvät eväät menestyä uusien liikenneratkaisujen käyttöönotossa.

Suomessa viestintäverkot ovat kansainvälisesti korkealaatuisia ja maantieteellisesti kattavia. Langattomissa verkoissa liikkuu asiakasta kohden eniten mobiilidataa koko maailmassa.

Lauri Lyly huomautti, että Suomi on toistaiseksi tietoliikenteessä Euroopan huippumaita, mutta aseman pitäminen vaatii työtä.

Inka Mero muistutti, että Suomessa on arktisen meriliikenteen ja kylmien olosuhteiden osaamista, jota voidaan vielä muuallekin.

Logistiikan vallankumous?

Itseohjautuvat autot ja laivat, tavaroita kuljettavat robotit ja muut keksinnöt auttavat Suomea kehittämään liikenneratkaisujaan. Tilaisuudessa puhuttiin logistiikan vallankumouksesta.

Ongelmana on, että työssäkäynti keskittyy entistä enemmän kaupunkiseuduille, etenkin Turku-Tampere-Helsinki -kolmioon. Sen sijaan Suomen resurssit, eli metsät ja mineraalit, ovat eri puolilla maata.

– Kun infrastruktuuria rakennetaan, sitä pitää rakentaa sinnekin, missä liikenteen käyttäjiä on vähän. Esimerkiksi metsäsektori ei voi Suomessa pärjätä, jollei alempi tieverkko ole hyvässä kunnossa, Aho sanoo.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lylyn mukaan haastetta riittää, sillä kaupunki ja maaseutu tarvitsevat erilaisen infran.

– Se on myös vahvuus. Pystymme tekemään erilaisia ratkaisuja, joihin on mielenkiintoa muuallakin.

Lyly luottaa, että tavaraliikenteen robotisaatio jouduttaa vientiä ja synnyttää uudenlaisia työpaikkoja.

Ahon ja Lylyn mukaan Suomessa riittää tilaa erilaisiin kokeiluihin. Esimerkiksi automaattista tavarankuljetusta eli itseohjautuvia rekkoja voidaan kokeilla puunkuljetuksessa metsästä eteenpäin. Ratkaisuja voidaan soveltaa myöhemmin kaupunkiliikenteeseen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Palestiinan lippu liehuu Palestiinan edustustolla Helsingissä.

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

Onko kyse siitä, että hyväksymällä pieni kusetus saadaan pidettyä palkkatasoa tarpeeksi alhaalla, Toni Malmström pohtii.

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Uusimmat

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

Kiskoilta löytyy ruumis Anu Ojalan uudessa jännärissä.

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

Palestiinan lippu liehuu Palestiinan edustustolla Helsingissä.

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

Onko kyse siitä, että hyväksymällä pieni kusetus saadaan pidettyä palkkatasoa tarpeeksi alhaalla, Toni Malmström pohtii.

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
05

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

28.07.2025

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

21.07.2025

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

20.07.2025

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään