KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Mersu tuo uutta työtä Uuteenkaupunkiin

Autotehtaalla tehdään töitä tällä hetkellä kahdessa vuorossa, mutta kesällä vuorojen määrä nousee neljään.

Autotehtaalla tehdään töitä tällä hetkellä kahdessa vuorossa, mutta kesällä vuorojen määrä nousee neljään. Kuva: Lehtikuva/Vesa Moilanen

Autotehtaalla on töissä tämän vuoden lopussa noin 3 700 työntekijää.

Kari Kuisti
30.4.2017 8.32

Valmet Automotive Oy on iso yritys ja merkittävä työllistäjä. Uudessakaupungissa toimiva autotehdas kasvattaa niin tuotantoaan kuin henkilöstönsä määrääkin. Tällä hetkellä Valmet Automotive työllistää Suomessa, Saksassa, Puolassa ja Espanjassa yli 3 500 henkilöä.

Henkilöautoja Uudessakaupungissa on tehty lähes puoli vuosisataa, vaikka joidenkin mukaan henkilöautojen teollinen tuotanto ei pitänyt olla edes mahdollista Suomessa. Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäki sanoo vuosikymmenten kokemuksen vahvistaneen heidän kilpailukykyään, mutta menestys perustuu henkilöstön maailmanluokan osaamiseen organisaation kaikilla tasoilla.

– Lyhyesti voisi sanoa, että Valmet Automotive ymmärtää oman toimialansa ja asiakkaiden tarpeet, ja se on pystynyt rakentamaan palvelukokonaisuuden, joka on kilpailukykyinen kansainvälisesti.

Autotehtaalla automatisointi on muuttanut työn luonnetta aivan olennaisesti.

Uudenkaupungin autotehtaan uuden tulemisen takaa löytyy iso saksalainen autonvalmistaja, jonka suuri yleisö tuntee parhaiten Mercedes-Benz -automerkistä. Korkeasta laadusta tunnettu ”Mersu” on päättänyt teettää kahta malliaan Suomessa.

Mäen mukaan vajaan 16 000 asukkaan Uudenkaupungin sijainti on autotehtaan kannalta logistisesti hyvä. Kaupungilla on toimiva satama, jonka tarjoamat kuljetuspalvelut ovat tehtaalle välttämättömiä. Satamasta onkin lähes päivittäinen meriyhteys Pohjois-Saksaan.

– Lähiseudulla on lisäksi muitakin satamia sekä Turun lentokenttä, Mäki muistuttaa.

Työtä tuhansille neljässä maassa

Pelkästään Uudenkaupungin autotehtaan henkilöstövahvuus nousee tämän vuoden lopussa noin 3 700 henkilöön. Kun tuotanto on nostettu suunnitellulle tasolla, yhtiön palveluksessa on Suomessa ja muualla Euroopassa yhteensä reilusti yli 5 000 henkilöä.

Henkilöstön määrän todella merkittävä kasvu pitää Uudenkaupungin autotehtaan työntekijöiden pääluottamusmiehen Mauri Partasen kiireisenä. Muiden töidensä ohessa hän osallistuu uusien työntekijöiden perehdytyskoulutukseen, jossa käydään läpi muun muassa työelämään ja työpaikkaan liittyvät keskeiset asiat.

– Kyllä nykynuorten yhteiskuntatuntemus aika heikkoa on. Ei heitä työmarkkinajärjestöihin liittyvät liittoasiat paljon kiinnosta, tietää Partanen.

Hän sanoo toisaalta ymmärtävänsä nuoria. Moni asia on muuttunut, eikä pysyviä työpaikkoja ole enää tarjolla. Nuoret näkevät ja kokevat maailman eri tavalla kuin ikääntynyt väestö.

Partasen mukaan autotehtaalle palkattavat ihmiset muodostavat ammatillisesti todella laajan kirjon. Sekin tosiasia on tehtaalla huomattu, ettei korkeakoulusta valmistunut välttämättä saa heti koulutustaan vastaavaa työpaikkaa. Tärkeää on kuitenkin päästä työn syrjästä kiinni mahdollisimman pian.

– Täällä meidän yrityksessä on kuitenkin hyvät mahdollisuudet näyttää kyntensä.

Partanen luetteleekin erilaisia vaativimpia työtehtäviä, joihin monet työntekijät ovat osaamisen ja kokemuksen karttumisen myötä myöhemmin siirtyneet.

Kahdesta työvuorosta neljään

Tuotannon raju lisääminen merkitsee myös työvuorojen lisäämistä. Tällä hetkellä töitä tehdään pääsääntöisesti kahdessa vuorossa, mutta kesällä työvuorojen määrä nousee neljään. Tulevat kuukaudet ovat työntäyteisiä myös pääluottamusmiehelle.

Mauri Partanen näkee työssään suomalaisen sopimuskäytännön hyödyt. Voimassa oleva työehtosopimus tuo arkeen vakautta, josta hyötyvät niin työntekijät kuin työnantajatkin. Hän sanoo paikallisten työpaikkakohtaisten sopimusten olevan tänä päivänä hyvinkin yleisiä. Ne sitovat sopimuksen osapuolia samalla tavalla kuin valtakunnalliset työehtosopimukset.

– Ei se niin mene, että paikallisesti sovittaisiin heikommista ehdoista, mutta totta kai yrityksen kilpailukyky ja toiminnalliset vahvuudet nousevat silloin enemmän esille. Työntekijöiden kannalta paikalliset sopimukset eivät ole rahallisesti lainkaan huono ratkaisu, kertoo 37 vuotta autotehtaalla töissä ollut ja 12 vuotta pääluottamusmiehenä toiminut Partanen.

Pääluottamusmies Mauri Partanen ja tiiminvetäjä Osmo Luotonen ovat kokeneita autonrakentajia.

Pääluottamusmies Mauri Partanen ja tiiminvetäjä Osmo Luotonen ovat kokeneita autonrakentajia. Kuva: Kari Kuisti

Myös valtakunnallinen kilpailukykysopimus (kiky) hoidettiin Valmet Automotivessa paikallisesti työaikatilillä. Partasen mielestä sillä saatiin turvattua henkilöstölle hyvä vuosiansiokehitys. Hän muistuttaa myös siitä, että paikallinen sopimus luo myös työnantajalle mahdollisuuden toimia järkevästi ja kannattavasti.

– Paikallinen sopiminen edellyttää työelämän tarkkaa tuntemista, mutta työlainsäädännön ja sopimusten tunteminen on kuitenkin työnantajapuolella heikkoa, kokenut pääluottamusmies kritisoi.

Tulevaisuus lupaa hyvää Uudellekaupungille

Partanen muistelee vuosien takaista aikaa, kun hänelle ja muille luottamusmieskoulutuksessa olleille varmana tietona kerrottiin, että valot sammuvat Uudenkaupungin autotehtaalta ennen kuin Salosta loppuu puhelimien valmistus.

– Salossa on moni halli pimeänä, mutta tällä hetkellä meillä on näköpiirissä Uudenkaupungin historian paras tulevaisuus, Partanen hehkuttaa.

Hän sanoo autotehtaalla olleen onneakin matkassa, mutta sen lisäksi on tarvittu paljon muutakin. Kun tulosta halutaan, neuvottelupöytään pitää istuttaa oikeat ihmiset oikeaan aikaan. Yrityksen johdolla pitää olla rohkeutta tehdä strategisia suunnitelmia ja niitä koskevia investointipäätöksiä.

Uudenkaupungin autotehtaalla automatisointi on muuttanut työn luonnetta aivan olennaisesti. Esimerkiksi perinteiselle hitsarin ammattitaidolle ei enää ole käyttöä. Nyt robotit hitsaavat, mutta ihmisten komennossa ne töitä tekevät.

– Nykyisin auton valmistuksessa käytettävät liimat ja muut kemikaalit olisivat ihmisen terveydelle iso riski, jos niitä käsin levitettäisiin. Automatiikka huolehtii suurimman osan auton rakentamisesta ja hyvä niin.

Vaikka monet kuntapäättäjät katsovat hieman kateellisina Uudenkaupungin suuntaan, Mauri Partanen muistuttaa eräästä tosiasiasta. Valmet Automotiven menestymisestä ei hyödy pelkästään tehtaan kotikaupunki, hyötyjien piiri on paljon laajempi. Siitä hyötyy koko Suomi.

Saab antoi hyvät eväät

– Olen ehtinyt nähdä autotehtaan nousut ja laskut, kertoo pitkän työuran Uudenkaupungin autotehtaalla tehnyt Pentti Aitamurto.

Ennen eläkkeelle jäämistään Aitamurto teki yli 42 vuotta kestäneen työuran Uudenkaupungin autotehtaalla. Tuohon ajanjaksoon mahtuu 14 vuoden rupeama tehtaan päätoimisena työsuojeluvaltuutettuna. Tehtaan varapääluottamusmiehenä hän toimi neljä vuotta. Vuonna 1993 hän aloitti Uudenkaupungin kunnallispolitiikassa ja siinä hän on edelleenkin mukana.

– Olen ehtinyt nähdä autotehtaan nousut ja laskut. Saabin aikaa voisi oikeastaan kutsua autotehtaan kulta-ajaksi. Rahallisesti Saab-sopimus oli todella hyvä, Aitamurto kehuu.

Suomessa tehtyjen Saabien valmistuskustannukset oli mitoitettu Ruotsin kustannustason mukaan. Uudenkaupungin autotehdas hyötyi Aitamurron mainitsemasta sopimuksesta, koska Ruotsin kustannustaso oli Suomea korkeampi.

Aitamurto on ylpeä kotikaupunkinsa autotehtaasta, mutta tänä päivänä siellä eletään erilaista aikaa kuin hänen Saab-vuosinaan. Kaikki on muuttunut. Autojen valmistukseen liittyvä sopimuskäytäntö on tiukentunut ja henkilöstöstä revitään päivä päivältä enemmän irti.

Lama yllätti 1990-luvulla

Uudenkaupungin autotehtaalla menee nyt jopa erinomaisesti. Mutta on niitä huonojakin aikoja ollut. Suurena työnantajana sen tilanne vaikuttaa myös vajaan 16 000 asukkaan kaupungin talouteen.

Vuoden 1992 lopulla autotehdas ilmoitti lomauttavansa yli 1 100 työntekijää. Toinen vastoinkäyminen koettiin Uudenkaupungin telakan konkurssin myötä. Lyhyessä hetkessä työt loppuivat noin 2 000 ihmiseltä. Pahimmillaan kaupungin työttömyysaste oli peräti 33,7 prosenttia.

Autotehdas yhdisti eri puolilta maata tulleet työntekijät. Tehtaan joukkueet voittivat monta kaupungin puulaakimestaruutta lentopallossa ja jalkapallossa. – Näkeehän sen noista takanani olevista pytyistäkin, myhäilee ammattiosastonsa toimistossa poikennut Pentti Aitamurto.

Autotehdas yhdisti eri puolilta maata tulleet työntekijät. Tehtaan joukkueet voittivat monta kaupungin puulaakimestaruutta lentopallossa ja jalkapallossa. – Näkeehän sen noista takanani olevista pytyistäkin, myhäilee ammattiosastonsa toimistossa poikennut Pentti Aitamurto. Kuva: Kari Kuisti

Pentti Aitamurto kertoo tuoreena kaupunginvaltuutettuna istuneensa strategiaseminaarissa, jossa asialistan tärkein kohta liittyi äkisti syntyneeseen suurtyöttömyyteen. Päätettiin hakea uutta suuntaa. Uudenkaupungin oli ruvettava satsaamaan elinkeinopolitiikkaan.

– Vasemmistoliiton valtuustoryhmä teki aloitteen pitkäaikaistyöttömien työllistämisestä. Parhaimmillaan kaupunki työllisti yli 700 pitkäaikaistyötöntä.

Aitamurto kertoo, että työttömien työllistämisellä saatiin pidettyä kaupungin toimeentulotukimenot kurissa. Niiden kattamiseen ei tarvinnut budjetoida lainkaan lisärahaa. Tästä ennakkoluulottomasta ja rahaa säästäneestä ratkaisusta kiinnostuttiin monessa lama-Suomen runtelemassa kunnassa.

Mistä asunnot uusille tulijoille?

Mihin Uudessakaupungissa asutetaan autotehtaalle palkatut uudet työntekijät? Sitä Pentti Aitamurtokin ihmettelee. Kysymystä on pohdittu kaupungin organisaatiossa, mutta uusien tulijoiden asuntoasian kanssa ollaan hieman myöhässä.

– Parhaimmillaan täällä on ollut suunnitteilla jopa 13 uutta kerrostaloa, mutta niistäkin on osasta jo luovuttu.

Aitamurto sanoo 1990-luvun laman kovakouraisesti opettaneen kaupungille varovaisuutta asuntorakentamisessa. Uudessakaupungissa lama tyhjensi viisi kerrostaloa asukkaista, ja monet työnsä menettäneet joutuivat pakon edessä myymään omakotitalonsa. Nyt kaupunki ei ole uusia asuntoja rakentamassa, mutta huolehtii tonttien saatavuudesta ja kunnallistekniikasta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Vanhojen saabistien keskuudessa puhutaan, että Saabien valmistus loppui Suomessa, koska Uudessakaupungissa tehdyt autot olivat Ruotsissa tehtyjä parempia. Puheissa lienee perää, sillä ruotsalaisetkin alkoivat hankkia Suomessa tehtyjä Saabeja.

– Tämä meidän autotehdas on aina pärjännyt hyvin laadulla, toimitusvarmuudella ja toimitusten täsmällisyydellä. Noita tekijöitä asiakkaat arvostavat, kommentoi Pentti Aitamurto saabistien puheita.

Autotehdas yhdisti eri puolilta maata tulleet työntekijät. Tehtaan joukkueet voittivat monta kaupungin puulaakimestaruutta lentopallossa ja jalkapallossa.

– Näkeehän sen noista takanani olevista pytyistäkin, myhäilee ammattiosastonsa toimistossa poikennut Pentti Aitamurto.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Maahanmuuttajien suuri osuus toimeentulotuen saajissa johtuu muun muassa heidän heikosta asemastaan työmarkkinoilla, jolloin he eivät pääse ansiosidonnaisten etuuksien piiriin. Silloin jäljelle jää vain viimesijainen tuki.

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

Pääministeri Petteri Orpo ja valtiovarainministeri Riikka Purra ajavat Suomeen tiukkaa velkajarrua. Monien asiantuntijoiden mielestä siitä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä.

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

Israel syyllistyy Gazassa kansanmurhaan, johon maan korkein poliittinen johto on yllyttänyt, toteaa YK:n alainen tutkimuskomissio.

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

Tuoreen väestöennusteen mukaan väki vähenee miltei jokaisessa Suomen kolkassa.

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

Uusimmat

Maahanmuuttajien suuri osuus toimeentulotuen saajissa johtuu muun muassa heidän heikosta asemastaan työmarkkinoilla, jolloin he eivät pääse ansiosidonnaisten etuuksien piiriin. Silloin jäljelle jää vain viimesijainen tuki.

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

Pääministeri Petteri Orpo ja valtiovarainministeri Riikka Purra ajavat Suomeen tiukkaa velkajarrua. Monien asiantuntijoiden mielestä siitä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä.

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

Israel syyllistyy Gazassa kansanmurhaan, johon maan korkein poliittinen johto on yllyttänyt, toteaa YK:n alainen tutkimuskomissio.

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

Tuoreen väestöennusteen mukaan väki vähenee miltei jokaisessa Suomen kolkassa.

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
02

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
03

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 
04

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
05

Eduskunnasta lähes rikkumaton tuki Ukrainalle – vain Yrttiaho toi särön

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Viestit muuttuvat seksuaalisiksi jopa alle tunnissa – väkivalta vaanii tyttöjä verkossa

16.09.2025

Hallitus heikentää naisten asemaa ennätystahdilla

15.09.2025

Muistoissamme Markku Alajärvi

15.09.2025

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

15.09.2025

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

15.09.2025

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

14.09.2025

Sirpin ja moukarin alla oli Suomen sensuroiduin romaani – nyt omiin kokemuksiin Stalinin vainoista pohjautuva teos on julkaistu uudelleen

14.09.2025

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

14.09.2025

Pakolaisleireistä halutaan siirtokuntia, pakolaisista kenialaisia

14.09.2025

Miljoonat lapset jäävät vaille syntymätodistusta

13.09.2025

Kari Haakanan vakoiluromaani Kirvesmies huimaa yhdistäessään oivaltavasti totta ja keksittyä

13.09.2025

Intian köyhätkin alkavat sairastua elintasosairauksiin

13.09.2025

Vihreä siirtymä meille, haitat heille – Taina Haahdin Aktivisti perkaa globaalia eriarvoisuutta dekkarin muodossa

12.09.2025

Ulkomaalaislain muutokset syrjivät, sanoo ammattiliitto – ”Kotoutumista ei edistetä epävarmuudella”

12.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään