Yhtiöiden kuljettajien mukaan lipunmyyntilaite, raportointi- ja tilitysjärjestelmät ovat epäluotettavia ja bussien näyttötaulut pimenevät omia aikojaan.
– Ongelmat ovat jatkuneet niin pitkään, että kuljettajat ovat menettäneet luottamuksensa koko lippu- ja informaatiojärjestelmään (LIJ). Emme ihmettele, vaikka he harkitsisivat lipunmyynnistä pidättäytymistä, mikäli vikoja ei pian korjata, sanovat AKT:n aluetoimitsija Jari Korhonen ja JHL:n aluepäällikkö Rune Takamaa.
Ongelmat ovat alkaneet viime syksynä, kun LIJ-järjestelmä otettiin yhtiön autoissa käyttöön. Tyypillisin lipunmyyntilaitteen ongelma järjestelmässä on omia aikojaan tulostuva ”haamulippu”, jota todellisuudessa ei ole ostettu eikä kuljettaja ole saanut siitä rahaa. ”Osto” näkyy kuitenkin tilitettävässä summassa ja se tarkoittaa kyseisen kuljettajan kohdalla kassavajetta – tilitettävää rahaa on vähemmän mitä raportit näyttävät. Lippusotkujen selvittely tehdään vain HSL:ssä ja se vie paljon aikaa.
Rahastus- ja tilitysongelmien lisäksi bussien informaatiotaulut pimenevät omia aikojaan tai ilmoittavat virheellisen määränpään. Tästä seuraa asiakkaiden välillä kitkeräkin palaute kuljettajille, jotka eivät ole asiaan syypäitä.
– Tilanne stressaa kuljettajia lähes päivittäin ja aiheuttaa matkustajille turhanaikaista harmia. HSL:n olisi syytä paneutua asiaan viimeistään nyt, sanoo Jari Korhonen.
Helsingin Bussiliikenteen työntekijät kirjelmöivät LIJ-järjestelmän ongelmista maaliskuussa HSL:n toimitusjohtajalle ja hankejohtajalle. Saamastaan vastauksesta on tulkittavissa, että osa vioista saattaa johtua järjestelmän keskeneräisyydestä, mutta suoranaista korjauslupausta siinä ei anneta.
– Mikäli järjestelmä on keskeneräinen, olisi HSL:n pitänyt ilmoittaa siitä julkisesti. Nyt oikea vaihtoehto on vikojen korjaaminen, ei se, että kuljettajia syyllistetään osaamattomuudesta, Rune Takamaa toteaa.