KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Liikennepalvelulaki mullistaa taksimarkkinat

Taksiauton ilmaisevaa taksikupua ei enää jatkossa tarvita, eikä taksamittarikaan ole pakollinen.

Taksiauton ilmaisevaa taksikupua ei enää jatkossa tarvita, eikä taksamittarikaan ole pakollinen. Kuva: Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto

UP/Kari Leppänen
13.6.2018 15.22

Uusi liikennepalvelulaki astuu pääosin voimaan heinäkuun alussa. Selkeän järjestelmämuutoksen laki tuo välittömästi taksipalveluihin. Muissa liikennemuodoissa muutokset näkyvät aikaa myöten lupamenettelyn ja muun sääntelyn väljenemisenä.

Liikenneministeriö järjesti keskiviikkona medialle uuden lain mainostustilaisuuden, jossa selvitettiin millaisia muutoksia liikennepalvelulaki tuo tullessaan.

LVM:n osastopäällikön Olli-Pekka Rantalan mukaan liikennepalvelulaki on lainsäätäjän vastaus maailman muutokseen. Vastausta kaipaavat ilmastonmuutos, teknologinen kehitys, digitalisaatio sekä kasvavat kaupungit ja älykäs maaseutu.

ILMOITUS
ILMOITUS

Älykkäällä maaseudulla tarkoitetaan erilaisten liikennepalvelujen joustavaa yhdistelmää, joilla estetään palvelujen hintojen nousu harvaanasutuilla seuduilla.

Liikennepalvelulaki on liikenteen palvelumarkkinoita koskeva reformi. LVM:n Rantalan mukaan lakiuudistuksen ”keskiössä on asiakas”. Asiallisesti ottaen lakiuudistuksen keskiössä ovat kuitenkin markkinat. Lain valmistelijoiden käsityksen mukaan se on sama asia.

Keskiössä markkinat

Liikennepalvelulaki kokoaa yhteen liikennemarkkinoiden lainsäädännön. Lain on määrä luoda edellytyksiä liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille. LVM:n mukaan tarkoitus on edistää kilpailua henkilöliikennemarkkinoilla sekä henkilö- ja tavaraliikenteen palveluntarjoajien kilpailukykyä.

Henkilöauton lisäksi taksista käy muukin menopeli, vaikkapa mopoauto.

LVM odottaa, että uusi laki edistää merkittävästi uusien liiketoimintamallien käyttöönottoa. Lain avainsanoihin kuuluu Rantalan mukaan saumattomat matkaketjut käytettävästä liikennemuodosta riippumatta.

Taksimarkkinoille kevytsääntelyä

1. heinäkuuta takseilta poistuu hintasääntely, taksilupakiintiöt, asemapaikkavelvoite sekä päivystysvelvoite ja ajovuorojärjestys.

Henkilöauton lisäksi taksista käy muukin menopeli, vaikkapa mopoauto. Taksiauton ilmaisevaa taksikupua ei enää tarvita, eikä taksamittarikaan ole pakollinen.

LVM:n mukaan pääsääntö on, ettei mittaria tarvita, jos hinta ei perustu ajan ja matkan mittaamiseen. Tämä on tilanne, jos taksi tilataan sovelluksella, joka kertoo matkan hinnan tilattaessa. Esimerkiksi taksitolpalla mittari olisi erään tulkinnan mukaan tarpeellinen.

Kyseessä on kuitenkin vain liikenteen turvallisuusviraston Trafin suositus. Pelkkään suositukseen perustuu sekin, että taksikyydin hinnoitteluperuste tulisi laittaa näkyviin ajoneuvon ulkopuolelle esimerkiksi tarralla.

Trafin edustajan mukaan liikenneturvallisuusvirasto ei tule antamaan taksamittareista eikä hinnoittelun näkyvyydestä määräyksiä. Sen sijaan ohjeistusta on tarkoitus tarkentaa.

Aivan kaikki ei kuitenkaan muutu. Kuljettajalla tulee jatkossakin olla taksilupa, johon sisältyy ajolupakoe. Kuljettajalta edellytetään myös kykyä huolehtia asiakkaan turvallisuudesta sekä osaamista vammaisen asiakkaan palvelemiseen.

Taksiluvan hakijalle tehdään rikos- ja sakkorekisterin tarkistus. Rekisterimerkinnät voivat estää luvan myöntämisen.

Kaaresta palveluksi

Liikennemarkkinoita edistämään tarkoitettu lakipaketti lähti viime vuonna liikenneministeriöstä eduskuntaan nimellä ”liikennekaari”. Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta suomensi lakitermin asiaa paremmin kuvaavaksi ”liikennepalvelulaiksi”.

Kolmivaiheisen liikennepalvelulain kolmas vaihe lähti lausunnolle toukokuun lopulla. Sen on määrä tulla eduskuntaan tämän vuoden syysistuntokaudella.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jouni Jussinniemi on toiminut vasemmistoliiton varapuheenjohtajana vuodesta 2019. Jatkokautta hakiessaan hän on viides ehdokas tehtävään.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto esittää varapuheenjohtajiksi Jokelaista ja Jussinniemeä

Minja Koskela.

”Hallituksesta tehty sketsi, pääministeristä narri”, vasemmistoliiton Koskela avaa perussuomalaisten toiminnan logiikkaa

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jukka Kopra selvitti hallituspuolueiden ryhmänjohtajien kokouksen antia toimittajille eduskunnassa.

Sanktioista väärinkäsitys, kokoomuksen ryhmänjohtaja Kopra sanoi

Teppo Kröger / Minja Koskela / Minna Lindgren

Kenelle kuuluu vastuu vanhushoivasta ja miksi?

Uusimmat

Jouni Jussinniemi on toiminut vasemmistoliiton varapuheenjohtajana vuodesta 2019. Jatkokautta hakiessaan hän on viides ehdokas tehtävään.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto esittää varapuheenjohtajiksi Jokelaista ja Jussinniemeä

Minja Koskela.

”Hallituksesta tehty sketsi, pääministeristä narri”, vasemmistoliiton Koskela avaa perussuomalaisten toiminnan logiikkaa

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jukka Kopra selvitti hallituspuolueiden ryhmänjohtajien kokouksen antia toimittajille eduskunnassa.

Sanktioista väärinkäsitys, kokoomuksen ryhmänjohtaja Kopra sanoi

Teppo Kröger / Minja Koskela / Minna Lindgren

Kenelle kuuluu vastuu vanhushoivasta ja miksi?

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Pahimmillaan perheiden tuloista lähti satoja euroja kuukaudessa – Reilu enemmistö suomalaisista peruisi hallituksen tekemiä leikkauksia

 
02

Hyvinvointialueet kituvat, sotebisnes kukoistaa

 
03

VM:n laskelmissa Suomeen on syntynyt 90 000 uutta työpaikkaa, todellisuudessa työttömyysaste nousee koko ajan – ”On tämä kamalaa katsottavaa”

 
04

Samaan aikaan, kun köyhät pakotetaan kodeistaan: ”Rikkaiden veroalet rahoitetaan velaksi”

 
05

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

”Vahvistaisi ostovoimaa 2 miljardilla” – STTK esittää palkansaajien sivukulujen siirtämistä osittain työnantajille

02.09.2025

Hallituksessa heti hässäkkä siitä, mitä maanantaina tuli sovituksi

02.09.2025

Hoivan teoria ja käytäntö – ”Omaishoitajaksi ryhtyminen oli itselleni taloudellinen katastrofi”

02.09.2025

Liettua nujersi Susijengin täpärästi

01.09.2025

Miksi Petteri Orpo etsii selkärankaansa vasta ja juuri nyt?

01.09.2025

Näin kävi ulkomaalaislaille: ”Systemaattisia huononnuksia”

01.09.2025

Hallitus on tehnyt kaksi vuotta rasistista maahanmuuttopolitiikkaa: ”Edes ne eivät ole kartalla, jotka ovat hyväksyneet tiukennukset”

01.09.2025

Helsinki on taas nostamassa joukkoliikenteen lippujen hintoja: Jopa 20 prosentin korotukset

01.09.2025

Neljäs nimi ehdolle vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi

01.09.2025

Alkuperäiskansat haluavat torjua digitaalisen kolonisaation

01.09.2025

Vasemmisto tarvitsee lisää Kemiönsaari-ilmiöitä

01.09.2025

Kollaa kestää vavahduttavammin kuin koskaan ennen Olivier Norekin suurenmoisessa romaanissa Talven soturit

31.08.2025

Huumekauppa uhkaa Perun alkuperäiskansoja

31.08.2025

Naisten oikeudet ottavat globaalisti takapakkia

31.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään