KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Uudet radat rakennetaan teollisuuden tarpeisiin

Asemilla kiskoja riittää, mutta muuten Suomen raideliikenteen sujuvuutta haittaa se, että 90 prosenttia rataosuuksista on yksiraiteisia.

Asemilla kiskoja riittää, mutta muuten Suomen raideliikenteen sujuvuutta haittaa se, että 90 prosenttia rataosuuksista on yksiraiteisia. Kuva: Jarkko Mänttäri

Eduskunnan liikennevaliokunnan puheenjohtaja Martti Korhonen arvelee uusien rautatiehankkeiden painottuvan teollisuuden ja erityisesti kaivosteollisuuden tarpeisiin. Myös henkilöliikenteen osalta investointipaineet ovat kovia.

JARKKO MÄNTTÄRI
18.2.2009 12.15

Henkilöliikenteessäkin investointipaineita

Uusiakin ratahankkeita on viime aikoina nostettu esiin mahdollisina elvytystoimina. Liikennevaliokunnan puheenjohtaja Korhonen arvioi aivan uusien rataosuuksien toteutumisen olevan sen verran pitkissä kantimissa, ettei niistä ole tämän taantuman torjuntaan.

– Uusillekin rataosuuksille on varmaan tarvetta, mutta jos lähitulevaisuutta ajatellaan, niin luulen, että hankkeet painottuvat teollisuuden ja erityisesti kaivosteollisuuden tarpeisiin.

– Pohjois-Suomessa on isoja kaivoshankkeita lähtemässä liikkeelle. Jos ne tosiaan toteutuvat, niin silloin puhutaan kymmenien miljoonien tonnien tavaraeristä, joita pitää liikutella. Silloin tarvitaan ehdottomasti rautatieyhteyksiä. Muuten se homma ei toimi.

Yksittäisen kaivoksenkin osalta puhutaan Korhosen mukaan kuljetustarpeita, jotka edellyttäisivät maanteitse hoidettuna noin 350 000 rekkakyytiä.

– Ne määrät on tosiaan valtavia. Näitä hankkeita on ollut selvittelyn alla useampiakin ja ainakin vielä ennen tätä lamamyllerrystä osa niistä oli hyvin vahvasti lähdössä liikkeelle. Yksi aika mittava kaivostoimintaan liittyvä, noin 40 miljoonan euron ratahanke on jo menossakin Talvivaarassa. Taitaa jo tämän vuoden aikana valmistuakin.

Myös henkilöliikenteen osalta Suomen rataverkossa on Korhosen mukaan monia hyvin perusteltuja tarpeita eri puolilla maata.

– Yksistään perusradanpidon osalla on siellä iso aukko. Puhutaan kymmenien miljoonien, jopa sadan miljoonan euron summasta, että päästäisiin edes säilyttävälle tasolle. Tänäkin vuonna meillä tulee lisää painorajoituksia noin sadalle ratakilometrille.

Oulun rata ei
vedä enempää

Ratahallintokeskus (RHK) vastaa Suomen rataverkosta. Tällä hetkellä tärkeimmät menossa olevat rataverkon parannushankkeet ovat Seinäjoki–Oulu- sekä Lahti–Vainikkala-rataosuuksien tason nostamistyöt. Martti Korhonen toivoo, että parannustyöt saadaan järkevästi toteutetuksi, vaikka euro hääriikin hankkeissa tylynä konsulttina.

– Pohjois–etelä-suuntaisen liikenteen osalta ongelma on jo se, ettei esimerkiksi Seinäjoki–Oulu-väli vedä kunnolla. Siinä ei mahdu liikkumaan tavaraa tarvittavia määriä, ja sen takia liikennettä siirtyy raiteita maanteille.

– Junat tuskin oppivat hyppäämään toistensa yli. Sen vuoksi on syytä löytää myös vaihtoehtoisia reittejä, joita pitkin tavaravirrat pystyvät kulkemaan.

Vaihtoehtojakin
syytä tuoda esiin

Korhosen mielestä on hyvä, että raideliikenteen kehittämiseksi nostetaan esiin myös uusia rataosuuksia. Siinä myös Vasemmistoliiton järjestöt ovat viime vuosina olleet hyvin aloitteellisia. Esimerkiksi Keski-Suomen Vasemmistoliitto on pitänyt esillä ajatusta uuden oikoradan toteuttamisesta Jämsän ja Lahden välille. Näin toteutuisi vaihtoehtoinen reitti Helsingistä Jyväskylään ja Haapajärven radan kunnostamisen myötä vielä pohjoisemmaksikin.

Heinolan Vasemmistoliitto ja Hämeen Vasemmistoliitto puolestaan ovat ehdottaneet Lahti–Heinola–Mikkeli-radan rakentamista ja jo aikaisemmin on Porvoon Vasemmistoliitto vaatinut Helsingistä Porvoon ja Loviisan kautta Kotkaan kaavaillun rautatien rakentamista.

– Rautatieliikenne on tehokas, ekologinen ja pitkälle tulevaisuuteen suuntautuva liikennemalli. Nykyisen rataverkon kunnostamisen lisäksi on perusteltua tuoda keskusteluun myös uusia ehdotuksia rataverkon kehittämiseksi. Kun aivan uusista ratahankkeista puhutaan, niin puhutaan mahdollisesti useampien vuosikymmenten hankkeista.

– Ennen niiden toteutumista pitää huolehtia nykyisen rataverkon kunnostamisesta ja tason parantamisesta. Tällaisia hankkeita ovat jo mainittujen lisäksi muun muassa Luumäki-Imatra kaksoisraiteet ja nopeudennosto, samoin kuin Helsinki-Riihimäki -radan välityskyvyn parantaminen ja pääkaupunkiseudun henkilöliikennejärjestelyt liittyen erityisesti lentokentän yhteyksien kehittämiseen.

Kaksiraiteisuus tuo välityskykyä

Investointijohtaja Kari Ruohonen Ratahallintokeskuksesta pitää Suomen raideliikenteen kannalta ongelmallisena sitä, että 90 prosenttia radoista on yksiraiteisia.

– Kahden vierekkäisen raiteen välityskyky on nelinkertainen verrattuna yhteen raiteeseen. Kaksiraiteisella osuudella junat voivat ohittaa toisiaan ja väistää, mikä tehostaa liikennettä, eikä se ole niin häiriöherkkää.

– Kun pyritään nopeaan henkilöliikenteeseen ja samalla radalla kulkee myös tavaraliikenne, kaksiraiteisuus mahdollistaa sujuvuuden, vaikka toiset menee sataa ja toiset kahtasataa.

Äkkiseltään ajateltuna uudet yksiraiteiset rataosuudet tuntuvat Ruohosesta vähän hankalilta. Tulevaisuuden hankkeisiin olisi kuitenkin voitava varautua.

– Olisi hyvä, jos nyt pystyttäisiin tekemään varaukset tulevaisuuden infrakäytäville, joihin voitaisiin tarvittaessa rakentaa rataa, moottoritietä, kaasuputkia tai voimajohtolinjaa. Muuten rakentaminen voi olla myöhemmin mahdotonta. (KU)

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Sara Koiranen

Vasemmistoliitto mukana päättämässä Turussa – hyväksyi pormestariohjelman

Susikanta puhuttaa niin Euroopassa kuin Suomess.

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

Pia Lohikoski.

Korkeakoulujen rahoituskaruselli hämmentää: ”Toisella kädellä annetaan, toisella otetaan”

Minja Koskela.

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

Uusimmat

Pommiryhmän miehet tauolla. Yhdysvaltojen rahoituksen keskeytyminen vaikeuttaa pomminraivausta Laosissa.

Laosissa raivataan edelleen amerikkalaispommeja, mutta Trump poisti työltä USA:n tuen

Sara Koiranen

Vasemmistoliitto mukana päättämässä Turussa – hyväksyi pormestariohjelman

Susikanta puhuttaa niin Euroopassa kuin Suomess.

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

Pia Lohikoski.

Korkeakoulujen rahoituskaruselli hämmentää: ”Toisella kädellä annetaan, toisella otetaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

 
02

Hallitus valmis romuttamaan Suomen linjan yritysvastuussa — Asiantuntijat ja järjestöt varoittavat seurauksista

 
03

Teollisuusliiton Lehtosen kova arvio työmarkkinakierroksesta: ”Näimme sen, että tässä maassa vastuun kantaminen ei kannata”

 
04

Orpon hallitus leikkaa Helsingin rahoja: ”Vastaa 300 000:a terveyskeskuslääkärikäyntiä”

 
05

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

09.05.2025

Hallituksen suunnitelma sen paljastaa: ”Nyt isketään viimeiseen henkireikään”

09.05.2025

KU kysyi Stubbilta, tuomitseeko Suomi Israelin toimet – Stubb: ”Tuomitsemme kaikki ne toimet, jotka rikkovat kansainvälistä oikeutta ja kansainvälisiä sääntöjä”

08.05.2025

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

08.05.2025

Mepit vetoavat ulkoministeriin – ”Milloin aika koittaa?”

08.05.2025

Päätös kuun lopulla: Erotetaanko Yrttiahon puolueosasto?

08.05.2025

Perussuomalaisten pudotus jyrkkenee: Nyt lähti 4 prosenttiyksikköä

08.05.2025

Mario Draghi sen jo myönsi – transatlanttinen talouskuri on kuollut, Eurooppa tarvitsee oman kasvumallin

08.05.2025

Eduskunnan talouskeskustelussa kerrattiin joukko-oppia: ”270 000 työtöntä ei voi mahtua 47 000 avoimeen työpaikkaan”

07.05.2025

Vasemmistoliiton Koskela syyttää Orpon hallitusta nälkäisistä lapsista: ”Kestämätöntä ja räikeän epäoikeudenmukaista”

07.05.2025

Hallitus vaarantaa suden – Metsästämisen lisäämiselle ei ole perusteita

07.05.2025

Teollisuusliiton Lehtosen kova arvio työmarkkinakierroksesta: ”Näimme sen, että tässä maassa vastuun kantaminen ei kannata”

07.05.2025

Hallitus valmis romuttamaan Suomen linjan yritysvastuussa — Asiantuntijat ja järjestöt varoittavat seurauksista

06.05.2025

Orpon hallitus leikkaa Helsingin rahoja: ”Vastaa 300 000:a terveyskeskuslääkärikäyntiä”

06.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025

Eurooppalaisen vaihtoehdon aika

14.02.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään