KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

”Saaristotien kiinteä yhteys ei ole nyt ajankohtainen”

– Totta kai kiinteä yhteys on mahdollinen, mutta vasta 20-30 vuoden päästä.Varsinais-Suomen liiton hallituksen puheenjohtaja Ilkka Kanerva (kok.) heittää santaa ajatukselle, että Paraisten ja Nauvon välille saataisiin kiinteä tieyhteys tuota pikaa.

PEKKA HELMINEN
25.2.2009 6.00

Kanerva vakuuttaa, että nähtäville pantava maakuntakaava mahdollistaa sekä sillan että tunnelin rakentamisen Paraisten ja Nauvon välille. Maakuntahallituksen jäsen Nina Söderlund (vas.) on kallistumassa sillan puolelle, jos kiinteää yhteyttä halutaan.

Söderlundin mielestä tärkeämpää on kuitenkin taata maantielauttayhteyden jatkuminen toimivana. Kanervan tapaan Söderlund ei usko nopeisiin ratkaisuihin.

– Lauttayhteyksien varmistaminen on liitossa koettu nyt ensimmäiseksi asiaksi. Uutta kalustoa pitää hankkia, Söderlund arvioi.

ILMOITUS
ILMOITUS

Söderlundin mukaan vasta nyt on tajuttu, että nykyinen lauttakalusto alkaa olla loppuun kulunut. Kuljetustason säilyttämiseksi edes nykyisellään tarvitaan valtion budjetista merkittävää satsausta.

Maakuntajohtaja Juho Savo ja Kanerva matkustavat ensi perjantaina Uuteenkaupunkiin. Uudenkaupungin Työvene Oy on yksi potentiaalisista lauttatoimittajista.

Nauvossa asuvan Söderlundin mielestä saaristolaisten näkemyksiä on pitkälti tuonut julki vain Rkp. Nyt tarvittaisiin laajempaa maakunnallista näkemystä: lauttojen rakentamista Uudessakaupungissa ja hyviä kulkuyhteyksiä saaristossa.

Söderlundin mukaan myös maakunnan demarit ovat lämmenneet ajatukselle parantaa Uudenkaupungin työllisyyttä rakentamalla lauttoja ja samalla kohentaa maakunnan työllisyystilannetta.

Söderlund harmittelee, että Rkp ei ole osannut yhdistää maakunnan etua ja ruotsinkielisen saariston tarpeita. Paraisilla, Nauvossa, Houtskarissa ja Korppoossa on keskitytty enemmän siihen, tuleeko välille rakentaa silta vai tunneli. Saaristokunnat ovat suhtautuneet tunneliin vieroksuen.

Tielaitos on kannattanut tunnelia halvempana vaihtoehtona. Hanke jäi aikanaan jäihin Tiehallinnon ja kuntien vastakkaisten näkemysten vuoksi. Kanerva kuitenkin kiistää, että rakentamalla tunneli, se olisi nyt valmis.

Tieyhteys
kallein

Söderlundin mukaan Paraisten ja Nauvon välinen kiinteä yhteys on toteutuessaan kenties maan kallein alan yksittäinen hanke. Tämän vuoksi hän ei pidä sen valmistumista lähivuosien asiana.

Lauttakalusto alkaa olla vanhentunutta, ja sen uusimiseen pitää ensimmäiseksi satsata.

Lauttaliikenne myös työllistää saaristolaisia.

Työllisyysnäkökohdista sekä tunnelin ja sillan ympäristövaikutuksista on kuitenkin keskusteltu sangen vähän. Silta vai tunneli -väittelyä sinällään on käyty sitäkin enemmän.

Söderlund pitää lauttojen uusimista tärkeänä myös ympäristösyistä. Kun uusia lauttoja hankitaan, polttoaineena voi olla esimerkiksi biodiesel tai maakaasu.

Lauttakapasiteetin lisäämistä edellyttää myös se, että Houtskarin ja Iniön välinen liikenne tulee ympärivuotiseksi ja ilmaiseksi. Lounaissaariston kiertävä Saariston Rengastie vetää enemmän liikkujia.

Lauttayhteyden vakinaistamista kiirehti viiden kunnan yhdistyminen Länsi-Turunmaan kaupungiksi

Kanerva myöntää sillan olevan maisemallisesti arveluttava. Suurimman vaihtoehdon mukaan toteutettuna silta näkyisi Nauvosta Utöhön.

Kanerva tietää puolustusvoimien vastustavan siltaa. Myös Merenkulkulaitos on suhtautunut kriittisesti sillan rakentamiseen, koska se rajoittaisi kaavaillun Örön laivareitin alusten kokoa.

Maakuntakaava
mahdollistaa

Kaikki kolme vaihtoehtoa, silta, tunneli tai lauttaliikenteen jatkaminen, ovat Kanervan mukaan ”pöydällä”. Kanervan aloitteesta maakuntakaavassa mahdollistetaan myös tunneli.

Tiehallinnon syksyllä tekemän arvion mukaan silta maksaisi 140 ja tunneli 95 miljoonaa euroa. Neljän uuden lautan hinta olisi 50 miljoona.

Sillan käyttökustannukset olisivat 1,4 ja tunnelin 1,7 miljoonaa euroa vuodessa. Nollavaihtoehdon lauttakustannukset nousisivat 4,5 miljoonaan euroon.

Maakuntajohtaja Juho Savo sanoi runsas viisi vuotta sitten, että siltavaihtoehto on pois suljettu. Nähtäville vietävä maakuntakaava on tehty siltaa silmällä pitäen. Savo ja Kanerva ovat puoluetovereita.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Sara Koiranen

Vasemmistoliitto mukana päättämässä Turussa – hyväksyi pormestariohjelman

Susikanta puhuttaa niin Euroopassa kuin Suomess.

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

Pia Lohikoski.

Korkeakoulujen rahoituskaruselli hämmentää: ”Toisella kädellä annetaan, toisella otetaan”

Minja Koskela.

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

Uusimmat

Rikostutkinnan realistinen kuvaus on huipussaan Niko Rantsin dekkareissa.

Tuntuu kuin olisi itse mukana, kun Niko Rantsi kuvaa poliisioperaatiota neljännessä dekkarissaan Vaikenemisen laki

Pommiryhmän miehet tauolla. Yhdysvaltojen rahoituksen keskeytyminen vaikeuttaa pomminraivausta Laosissa.

Laosissa raivataan edelleen amerikkalaispommeja, mutta Trump poisti työltä USA:n tuen

Sara Koiranen

Vasemmistoliitto mukana päättämässä Turussa – hyväksyi pormestariohjelman

Susikanta puhuttaa niin Euroopassa kuin Suomess.

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

 
02

Hallitus valmis romuttamaan Suomen linjan yritysvastuussa — Asiantuntijat ja järjestöt varoittavat seurauksista

 
03

Teollisuusliiton Lehtosen kova arvio työmarkkinakierroksesta: ”Näimme sen, että tässä maassa vastuun kantaminen ei kannata”

 
04

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

 
05

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Korkeakoulujen rahoituskaruselli hämmentää: ”Toisella kädellä annetaan, toisella otetaan”

09.05.2025

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

09.05.2025

Hallituksen suunnitelma sen paljastaa: ”Nyt isketään viimeiseen henkireikään”

09.05.2025

KU kysyi Stubbilta, tuomitseeko Suomi Israelin toimet – Stubb: ”Tuomitsemme kaikki ne toimet, jotka rikkovat kansainvälistä oikeutta ja kansainvälisiä sääntöjä”

08.05.2025

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

08.05.2025

Mepit vetoavat ulkoministeriin – ”Milloin aika koittaa?”

08.05.2025

Päätös kuun lopulla: Erotetaanko Yrttiahon puolueosasto?

08.05.2025

Perussuomalaisten pudotus jyrkkenee: Nyt lähti 4 prosenttiyksikköä

08.05.2025

Mario Draghi sen jo myönsi – transatlanttinen talouskuri on kuollut, Eurooppa tarvitsee oman kasvumallin

08.05.2025

Eduskunnan talouskeskustelussa kerrattiin joukko-oppia: ”270 000 työtöntä ei voi mahtua 47 000 avoimeen työpaikkaan”

07.05.2025

Vasemmistoliiton Koskela syyttää Orpon hallitusta nälkäisistä lapsista: ”Kestämätöntä ja räikeän epäoikeudenmukaista”

07.05.2025

Hallitus vaarantaa suden – Metsästämisen lisäämiselle ei ole perusteita

07.05.2025

Teollisuusliiton Lehtosen kova arvio työmarkkinakierroksesta: ”Näimme sen, että tässä maassa vastuun kantaminen ei kannata”

07.05.2025

Hallitus valmis romuttamaan Suomen linjan yritysvastuussa — Asiantuntijat ja järjestöt varoittavat seurauksista

06.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025

Eurooppalaisen vaihtoehdon aika

14.02.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään