Pankkien toimihenkilöillä on ammattiliitto Suoran mielestä oltava.myyntitavoitteista riippumatta riittävästi aikaa ja käytännön toimintaedellytyksiä antaa asiakkaalle tietoa luotonannon ja tuotemarkkinoinnin yhteydessä.
Pankkitoimihenkilöt haluavat, että työnantajakin tiedostaa tämän velvoitteen jo myyntitavoitteita asettaessaan.
Suoran mukaan asia koskee sekä pikalainoja että pankeissa ja luottokorttiyhtiöissä myytäviä luottoja ja luottokortteja. Toimihenkilöllä pitää aina olla käytännössä edellytykset informoida asiakkaita tuotteista ja niiden sisältämistä riskeistä.
Erityisesti tämä koskee pankkitoimihenkilöiden mukaan koskee kulutusluottoja ja luotto-ominaisuuksin varustettuja tuotteita.
– Näin asiakasta pystytään parhaiten opastamaan oman talouden hallintaan ja estämään asiakkaalle ja yritykselle mahdollisesti koituvat ongelmat jo ennakkoon. (KU)