Tampereen kaupungin perusopetuksen johtaja Hannu Suoniemen mielestä koulun ja 1- 2 -luokkalaisten iltapäivähoidon yhdistämistä voisi harkita.
Nykysysteemin järkevyyttä on Suoniemen mukaan syytä miettiä, sillä ainakin Tampereella valtaosa ekaluokkalaisista hakee lyhyen koulupäivän jatkoksi iltapäivähoitoa, jonka järjestelemisessä ja pyörittämisessä on melkoinen työ.
– Henkilökohtaisesti ymmärrän hyvin Timo Laanisen työryhmän esityksen, että tehtäisiin koulupäivistä pitempiä, Suoniemi sanoo.
Koulupäivän pitenemisen ei Suoniemen mukaan tarvitsisi tarkoittaa sisällöltään raskaampaa päivää.
Mutta koska vanhemmat ovat töissä ja lapsilla pitää olla jokin paikka iltapäivän ajalle, niin tuo paikka voisi Suoniemen mielestä olla koulu.
Hän suosittaa uuden toimintamallin hakemista vaikkapa ranskalaisesta vapaamuotoisesti pitkästä koulupäivästä.
Laanisen työryhmä esitti kesän alussa peruskoulun vähimmäistuntimäärän korottamista neljällä vuosiviikkotunnilla eli 152 oppitunnilla noin vuonna 2016.
Sekava systeemi
– Hallinnollisesti ja toiminnallisesti nykykäytäntö on hyvin sekavaa.
Sekavuutta aiheuttaa se, että iltapäivätoimintaa järjestämässä on kunnan lisäksi ulkopuoliset palveluntarjoajat ja se, että toimintaa järjestetään muuallakin kuin oman koulun tiloissa.
Variaatioita on Suoniemen mukaan monia. Esimerkiksi kaupungin maaseutualueilla ongelmat ovat tuttuja: joku lapsi haluaa lähteä kotiin suoraan koulusta ja hänelle järjestetään taksikuljetus, toinen taas haluaa jäädä iltapäiväkerhoon.
– Melkoisesta kunnallisesta palvelusta on kyse, kun näitä erilaisia toiveita sovitellaan. Paljon selkeämpää olisi, jos meillä olisi hoidettavana koko juttu, Suoniemi sanoo.
Tampereella aloitti keskiviikkona koulunsa lähes 1 700 ekaluokkalaista. Viime vuonna ekaluokkalaisista 62 prosenttia ja 2-luokkalaisista noin 40 prosenttia oli iltapäivähoidossa. Tänä syksynä luvut ovat samansuuntaiset. Lähes kaikille paikkoja on riittänyt.
Tosin 2-luokkalaiset usein luopuvat hoitopaikasta joulun jälkeen, mistä aiheutuu kaupungille ongelmia vakituisen henkilöstönsä kanssa.
Lasten vapaa-aikaa
Koululaisten iltapäivätoiminnan järjestelyistä vastaava koordinaattori Reija Huovila ei kannata iltapäivätoiminnasta luopumista ja sen sijaan koulupäivän pidentämistä.
– Iltapäivä on lasten vapaa-aikaa, vaikka toimimmekin pääsääntöisesti koulujen tiloissa.
Huovilan mielestä on tärkeää, että iltapäivän toiminta on koululaisille kodinomaista ei koulumaista. Iltapäivähoidossa koululainen voi halutessaan tehdä läksynsä.
Siellä on aina myös ohjattua toimintaa, kuten liikuntaa ja askartelua.
Huovila muistuttaa, että työvoimakustannuksiltaankin nykysysteemi on huomattavasti edullisempaa kuin jos opettajat pyörittäisivät koko päivän toimintaa.
Minimituntimäärä ylitetään
Valtakunnallinen minimituntimäärä 1-2 -luokille on 19 viikkotuntia. Tampereen kouluissa minimi ylitetään Suoniemen mukaan 2-3 tunnilla.
Luokkakoolle ei ole valtakunnallista kattoa. Mutta esimerkiksi Tampereella kaupungin oma maksimioppilasmäärä 1-2 -luokilla on 25 oppilasta, 3-4 -luokilla 19 oppilasta ja 5-6 -luokilla 32 oppilasta.
Luokkien 1-6 keskimääräinen luokkakoko on 22-23 oppilasta. 1-2 -luokilla keskiarvo jää alle 22:n.
Luokkakoko on Suoniemen mukaan kuitenkin käsitteenä vanhentunut.
– Se ei kerro koko totuutta, koska oppilaita jaetaan erilaisiin ryhmiin.
Alakoulussa keskimääräinen toteutunut luokkakoko onkin Tampereella 18,2 oppilasta.