OAJ:n uusi puheenjohtaja toivoo keskustelua kotien ja koulun välille
Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n elokuussa aloittanut puheenjohtaja Olli Luukkainen on syyttänyt koteja vastuun pakoilusta. Monet kodit jättävät kaiken kasvatuksen kouluille.
– Tämä ryhmä on marginaalinen, mutta eniten opettajia työllistävä.
Käyttäytymishäiriöt ja opettajille haistattelu kouluissa ovat lisääntyneet. Samalla opettajien kurinpitovaltuuksia on vähennetty.
Onko opettaja nykyluokassa voimaton?
– Toisinaan on. Olen saanut hirveästi palautetta, että hyvä, jos asioista vihdoin puhutaan, Luukkainen sanoo.
Pelisäännöt selviksi jo koulun alussa
Luukkaisen mukaan sekä opettajilta että vanhemmilta saadussa palautteessa on toivottu lisää keskustelua ongelmista.
– En hae lainsäädännöllisiä muutoksia. Pelisäännöt pitäisi tehdä selväksi koulun alussa. Kouluväen ja kotien pitäisi keskustella yhdessä ja tasa-arvoisesti siitä, mikä on kenenkin tehtävä ja miten pidetään yhteyttä.
Ongelmana on kuitenkin se, että kaikki kodit eivät ole mukana tässä pelissä.
Luukkainen myöntää, että väkisin vanhempia ei saada mukaan.
– Väkisin koteihin ei voi mennä. Ongelmatilanteissa koulussa tarvitaan tekeviä käsiä ja kuulevia korvia. Tarvitaan henkilökohtaista tukea lapsille.
Lomautukset jatkuvat edelleen
Oman ongelmansa peliin tuovat myös opettajien lomautukset.
– Nyt noin 20 kuntaa on ilmoittanut lomauttavansa opettajiaan. Positiivista on kuitenkin, että pitkä rivi kuntia on ilmoittanut luopuvansa lomautuksista. Meidän ponnistelumme eivät ole menneet hukkaan.
Luukkainen myöntää, ettei tämä pelkästään OAJ:n ansiota ole, mutta ottaa ison osan järjestönsä piikkiin.
– Meillä on paljon ihmisiä, jotka menevät heti lomautusaikeista kuultuaan neuvottelemaan kunnan johdon kanssa. He kertovat kokemuksista, joita muualla on ollut.
Luukkainen muistuttaa, että opettajan viikon tai kahden lomautus vaikuttaa oppilaalle paljon pidempään.
– Jos minut lomautetaan ja sinä vastaat myös minun oppilaistani, minun pitäisi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa. Joissakin kouluissa lapset on laitettu jumppasaliin, mutta se ei ole enää koulunkäyntiä, vaan päivähoitoa, Luukkainen kertoo.
– Jos opettajan lomautus kestää seitsemän tai 14 päivää, lapsen kannalta se voi olla 28 päivää.
Ammattikoulusta häipyi 60 oppilasta
Lomautukset eivät ole vain peruskoulun ongelma. Luukkainen kertoo esimerkin ammattikoulujen lomautuksista Turussa viime joulun alla. Opettajat pantiin kahden viikon pakkolomalle juuri ennen joulua.
– Yli 60 opiskelijaa häipyi saman tien. Niitä ei ole sen jälkeen näkynyt. Lisäksi oli kymmeniä, jotka kävivät ehkä syömässä, mutta ei muuta.
Luukkaisen mukaan lomautukset iskevät aina heikoimpiin.
– Sellaiset lapset, joilla asiat ovat kohtuullisen hyvin, voivat pärjätä jonkin aikaa. Joukossa on kuitenkin myös niitä, jotka tarvitsevat keskimääräistä enemmän tukea pysyäkseen mukana.
OAJ on vaatinut, että peruskoulun ala-asteella luokkakoko saisi olla enintään 18 oppilasta. Tämä voisi vähentää ongelmia luokissa. Suomessa on kuitenkin edelleen satoja kouluja, joissa oppilasmäärä on 30.
– Meillä on jopa 35 oppilaan luokkia. Keskiarvo on reilu 20 oppilasta, mutta se johtuu pienistä kouluista, Luukkainen sanoo.
Osa opettajista edelleen epäpäteviä
OAJ:n taistellessa ylisuuria luokkia ja lomautuksia vastaan koululaisia opettaa edelleen myös suuri joukko epäpäteviä opettajia. Luukkaisen mukaan peruskoulujen ja lukioiden opettajista epäpäteviä on joka kymmenes.
– Suurin osa näistä on sijaisia tai harvinaisten kielten opettajia.
Erityisen huolissaan Luukkainen on erityisopetuksesta ja ammatillisesta opetuksesta. Niissä opettajista on epäpäteviä neljännes.
Luukkainen muistuttaa, että eduskunta sääti viime keväänä lain, jonka mukaan erityistä tukea tarvitsevien opetukseen panostetaan entistä enemmän.
– Laissa todetaan, että oppilasryhmiä pienennetään ja tukiopetusta ja erityisopetusta lisätään. Tukiopetusta on kuitenkin vähennetty neljänneksellä.
Luukkainen toivoo rekisteriä pätevistä
Luukkaisen mukaan epäpätevien opettajien osuus ei johdu siitä, ettei alalle olisi tulijoita. Viime vuonna alalle hakijoiden määrä oli ennätyksellisen suuri, 5500.
– Epäpätevien ongelma liittyy juuri siihen, että he ovat yleensä sijaisia. Mutta, toisin kuin minun aikani, moni pätevä nuori opettaja ei suostu lähtemään töihin sinne, missä paikkoja on auki. He katsovat ensin, mitä palveluita kunnassa on tarjolla, ja päättävät vasta sen jälkeen.
Luukkainen myöntää, että epäpätevistä opettajista tuskin koskaan päästään kokonaan eroon.
– Se on epärealistinen ja vähemmän viisaskin tavoite. Jos sijainen olisi aina pätevä, meillä pitäisi olla koko ajan kortistossa päteviä odottamassa siltä varalta, että joku katkaisee jalkansa tai jää mammalomalle.
Luukkainen on esittänyt rekisteriä pätevistä opettajista. Hänen mielestään opettaja -nimikettä voisi käyttää kelpoisuuden omaava opettaja.
– Takana on ajatus, että vanhemmilla on oikeus tietää, millä osaamisella heidän lastaan opetetaan. Nythän kaksi viikkoa sijaisena oleva ylioppilas voi jo kutsua itseään opettajaksi.
Varsinkin epäpäteviä erityisopettajia Luukkainen katsoo karsaasti.
– He tekevät lapsen kannalta aika vastuullisia ratkaisuja, tulevaisuuden kannalta isoja juttuja.