Kuluttajaliitto ja Eläkkeensaajien keskusliitto EKL esittävät kohtuuhintaisten peruspankkipalvelujen turvaamista pienituloisille talouksille.
Liitot muistuttavat yhteisessä kannanotossaan, että suurille asiakasryhmille suunnatut palvelut ovat muuttuneet paljolti sähköisesti tietoverkoissa tapahtuviksi, mutta kaikilla asiakkailla ei tietotaitoa eikä välineitä niiden käyttämiseksi. Asiakkaat joutuvat keskenään eriarvoiseen asemaan.
– Monet asiakkaat joutuvat hoitamaan pankkiasiansa edelleen konttoreissa, joissa palveluita joudutaan jonottamaan, ja niistä joudutaan maksamaan.
Konttoreissa asioinnin vähennyttyä palvelumaksut ovat nousseet liittojen mielestä liian kalliiksi. Lisäksi konttoriverkon harventuminen on pidentänyt asiointimatkoja lisäten kustannuksia, kannanotossa sanotaan.
Pienituloisissa eläkeläistalouksissa tilisiirtojen ja käteisnostojen maksut rasittavat taloutta heikentäen toimeentuloa.
– Pienituloisille talouksille ja muille pankkien asiakkaille, joilla ei ole mahdollisuutta tai kykyä hyödyntää sähköiseen asiointiin vaadittavaa informaatioteknologiaa, tulee taata peruspankkipalvelut kotitalouden tulotasoon nähden kohtuullisella tai alennetulla hinnalla, liitot vaativat.
Ne edellyttävät lisäksi henkilökohtaisen neuvonnan lisäämistä iäkkäille asiakkaille.





