Vasemmistoliiton kansanedustaja Merja Kyllönen ihmettelee ristiriitaa Kajaanin opettajakoulutuksen lakkautuksen ja Jyväskylän yliopiston opettajakoulutuksen vahvistamisen välillä.
Opetusministeri Henna Virkkunen (kok.) perusteli maaliskuussa Kajaanin opettajakoulutuksen alasajoa tulevalla oppilaspulalla ja opettajien tarpeen vähenemisellä. Nyt Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuksen kehittämisohjelmaa perustellaan tulevalla opettajapulalla.
Ministerin omaan maakuntaan
Kyllösen kysymyksenasettelu vihjaa siltarumpupolitikointiin eli kotiseudun suosimiseen, kun hän kysyy nyt Virkkuselta, syntyikö Kajaanin alasajotarve ajatuksesta keskittää ja laajentaa opettajankoulutusta ministerin oman kotimaakunnan yliopistossa.
– Tällä viikolla tulleet uutiset Jyväskylän suunnalta kumoavat koko Kajaanin yliopistokeskuksen opettajankoulutuksen alasajon perustelupohjan, Kyllönen sanoo.
– Opetusministerin kotimaakunnan yliopiston kohdalla puhutaan opettajankoulutuksen kasvattamisesta tulevan opettajapulan johdosta.
Muuttuiko tilanne?
Jyväskylässä esimerkiksi luokanopettajien aikuiskoulutusta laajennetaan nykyisestä 35:stä 50:een. Aineenopettajakoulutusta laajennetaan niin, että vuosittaisen 172 opiskelijan määrä lisättäisiin 288:aan.
Kyllönen jätti keskiviikkona hallitukselle kirjallisessa kysymyksen siitä, mikä on muuttanut muutamassa kuukaudessa tilannetta niin radikaalisti, että opettajakoulutusta lisätään kolmensadan kilometrin päässä lakkautettavaksi aiotusta Kajaanin koulutuksesta.