Opetusministeri Henna Virkkunen (kok.) on huolissaan suomalaislasten lukutaidon heikkenemisestä ja koulujen välisten erojen kasvusta, vaikka kiittää erinomaisesta menestyksestä Pisa-tutkimuksessa.
Lukutaidossa suomalaisoppilaiden keskiarvo oli yhä kolmanneksi paras Shanghain sekä Korean jälkeen. Matematiikan osaamisessa Suomen keskiarvotulos kuudenneksi paras. Luonnontieteiden osaamisessa suomalaisnuorten tulos oli Shanghain jälkeen toiseksi paras.
– Pisa-tuloksissa näkyy Aasian maiden tekemä vahva työ kansakuntiensa osaamistason nostamiseksi, Virkkunen (kok.) totesi.
– Kokonaisia maita tarkasteltaessa Suomi, Korea ja Singapore erottuvat muista kärkijoukoksi. Silti myös suomalaisten on syytä muistaa, että hyviä tuloksia ei voi pitää itsestäänselvyytenä, vaan perusopetuksen laatuun on kiinnitettävä jatkuvaa huomiota.
Koulujen erot alkavat näkyä
Tutkimuksen mukaan koulujen väliset erot olivat Suomessa hiukan kasvaneet. Tätä Virkkunen pitää huolestuttavana signaalina.
– Meidän on varmistettava, että asuinpaikasta riippumatta vanhemmat voivat jatkossakin luottaa siihen, että lähikoulussa saa parasta mahdollista opetusta.
Lukutaito heikkenee
Virkkusen mukaan myös suomalaiskoululaisten lukutaito antaa syytä jatkopohdinnalle. Edelliseen lukutaitotutkimukseen verrattuna sen keskiarvo Suomessa on laskenut kymmenellä pisteellä. Niiden nuorten osuus, jotka eivät lue lainkaan vapaa-ajallaan, on kasvanut viidenneksestä kolmannekseen.
– Lukutaito on aivan keskeinen perusta muulle oppimiselle. Opetussuunnitelmissa ja pedagogisessa kehittämisessä onkin tärkeää vahvistaa peruslukutaitoa.





