Lentoemäntien ja stuerttien Finnairia koskeva työtaistelu on saanut tukea muilta ammattiliitoilta laajalla rintamalla. Tukea työtaistelijoille tarjosivat kuljetusalan muut SAK:laiset liitot sekä STTK:lainen Toimihenkilöunioni.
Liitot eivät hyväksy Finnairin pyrkimyksiä heikentää lentoliikenteen matkustamohenkilöstön työehtoja. Ne tuomitsivat rikkurityövoiman käytön työtaistelun aikana.
SAK:n kuljetusalan liitot kokoontuivat tiistaina harkitsemaan tukitoimien laajentamista.
Finnair ilmoitti vielä tiistaina pystyvänsä lentämään 30 prosenttia lennoista ja pyrkivänsä hoitamaan lomalennot osin muiden lentoyhtiöiden koneilla.
Suomen lentoemäntien ja stuerttien yhdistyksen puheenjohtaja Thelma Åkers paheksui Finnairin johdon lausuntoja julkisuudessa. Hän muistutti matkustamohenkilöstön suostuneen viime talvena merkittäviin palkanalennuksiin osana Finnairin säätöohjelmaa.
– Silti yhtiön johto katsoo asialliseksi kutsua työntekijöiden vaatimuksia ”pöyristyttäviksi” ja ”perversseiksi”, Åkers hämmästeli.
Polttoainekuljetukset poikki
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT lopetti polttoainekuljetukset Finnairin lennoille tiistaina aamulla tukena SLSY:n työtaistelulle.
Ilmailualan unioni IAU puolestaan lopetti tiistaina iltapäivällä teknisiä palveluja ja maapalveluja koskevat työt Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Boikotti koskee myös rahdin käsittelyä ja cateringia Finnairin kalustolle ja lennoille. Tukitoimen piirissä ovat myös leasing-sopimuksilla Finnairin reiteille järjestetyt muiden yhtiöiden tekniset ja maapalvelut. Myös lomalennot tulevat IAU:n mukaan lakon piiriin.
Myös Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU aloitti tiistaina tukilakon lentoemäntien ja stuerttien lakolle. Liiton jäsenet eivät lastaa ulkomaan postia Finnairin lennoille.
Itellan mukaan ulkomaan posti kulkee kuitenkin perille muiden lentoyhtiöiden kautta. Postin kulussa on muutamien päivien viive.
Kotimaan posti on jo ollut vuorokauden myöhässä lentoemäntien ja stuerttien koko lakon ajan.
Raideammattilaisten yhteisjärjestö JHL, entinen Rautatieläisten liitto, ilmoitti tiistaina tukevansa lentoemäntien ja stuerttien työtaistelua. Työtaistelun aikana työntekijät eivät osallistu ylimääräisten junavuorojen ajamiseen pohjoiseen tai sieltä etelään.
Veturimiesten liitto ilmoitti tukitoimena, ettei ylimääräisiä junavuoroja ajeta.
Myös Toimihenkilöunioniin kuuluvat Finnairin teknisten toimihenkilöiden noin 550 jäsentä käynnistivät tukitoimet tiistaina iltapäivällä. Finnairin tekniset hoitavat Finnairin reittiliikenteen maapalveluissa ja tekniikassa huollon suunnittelua, huoltotoimenpiteiden tarkastukset ja esimiestehtävät.
Toimihenkilöunionin puheenjohtajan Antti Rinteen mukaan tuki työtaistelulle on tarpeen senkin vuoksi, ettei kyse ole ainoastaan lentoemäntien ja stuerttien työehdoista. Finnair pyrkii laajentamaan ulkoistamiset ja halpatyövoiman käytön kaikkiin yhtiön toimintoihin.
Sovintoesityksessä kipukohtia
SLSY hylkäsi maanantaina valtakunnansovittelija Esa Lonkan sovintoesityksen. Työnantajapuolelle sovintoesitys olisi kelvannut.
– Lonkan sovintoesityksessä oli paljon sellaisia elementtejä, jotka antavat edellytyksiä sovun syntymiselle. Esitykseen liittyi kuitenkin kipukohtia, joiden ratkaiseminen vaatii vielä lisäneuvotteluja, SLSY:n puheenjohtaja Thelma Åkers kertoi järjestön valtuuston kokouksen jälkeen maanantaina.
SLSY:n valtuusto halusi sovintoesitykseen täsmennyksiä Finnairin kauko- ja aikaerolentoja koskeviin kirjauksiin. Valtuusto ei ollut tyytyväinen myöskään siihen, että esitys olisi antanut työnantajalle mahdollisuuden irtisanoa sopimus kesken sopimuskauden.
Valtuuston mukaan sovintoesitykseen sisältyi myös kohtia, jotka voisivat myöhemmin johtaa huomattaviin heikennyksiin, mm. lentoemäntien ja stuerttien nykyisen vuosilomajärjestelmän romuttumiseen.







