Kaupunkien omat verkkosivut ovat jo lähes yhtä tärkeä tiedonlähde oman kunnan asioissa kuntalaisille kuin paikalliset lehdet ja radiokanavat.
Asukkaiden odotuksia kaupungin viestinnästä ja vuorovaikutusmahdollisuuksista selvitettiin kuluneen syksyn aikana Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Oulussa, Turussa, Jyväskylässä, Kouvolassa, Lappeenrannassa, Salossa, Kotkassa ja Nokialla. Vastauksia saatiin yhteensä 1 363 asukkaalta, jotka oli poimittu satunnaisesti väestörekisteristä. Iältään he olivat 18 ja 70 ikävuoden väliltä.
Kouluarvosanalla mitattuna kaupungit hoitavat viestintäänsä tyydyttävän seiskan tasolla. Kyselyn perusteella eri kaupunkien saamat yleisarviot ovat hyvin lähellä toisiaan.
Kuntien yhdistymisiä tehneissä kaupungeissa vanhan keskuskaupungin asukkaat ovat hieman tyytyväisempiä kaupungin viestintään kuin liitosalueiden asukkaat.
Eniten kuntalaiset kaipaavat tietoa terveyspalveluista. Usein käytetään myös liikuntaan ja ulkoiluun, kulttuuriin sekä karttoihin ja liikenteeseen liittyvää tietoa. Suurin osa saa tarpeeksi tietoa palveluista, sillä lisää toivoi vain 12 prosenttia vastaajista.
Vastaajista 71 prosenttia on sitä mieltä, että kaupunkien viestintä on hyödyllistä. Luotettavana sitä pitää 64 prosenttia vastaajista. Tietoa on helposti saatavilla 61 prosentin mielestä ja 58 prosenttia katsoo tiedon olevan selkeää ja ymmärrettävää. Eniten lisätietoa kaivataan tulevista hankkeista ja suunnitelmista.
– Valmisteilla olevat asiat ja isot hankkeet kiinnostavat ja niistä halutaan nykyistä enemmän tietoa, kertoo Jyväskylän kaupungin viestintäjohtaja Helinä Mäenpää.
Kaupungin omat verkkosivut ovat tiedonlähteenä 18 prosentilla vastaajista. Nuoremmat ikäluokat haluavat selvästi vanhempia enemmän tietoa verkon kautta. Tyytymättömyyttä herättää erityisesti se, että verkkosivuilta on vaikea löytää tietoa, esimerkiksi puhelinnumeroita tai muita yhteystietoja.