Kansalaisten mielenterveysongelmat ja erilaiset elämän kriisit näkyvät selvästi lisääntyneinä yhteydenottoina Keski-Suomessa toimivassa Kriisikeskus Mobilessa.
Tämän vuoden yhdentoista kuukauden aikana Jyväskylän Mobilessa kirjattiin yhteensä 9 423 yhteydenottoa. Määrä on lähes tuhat enemmän verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Yhteydenotoissa on ollut osallisina lähes 10 000 henkilöä.
Viime vuoteen verrattuna Mobilen yhteydenotoissa ovat painottuneet traumaattiset kriisit, väkivalta sekä sosiaalipäivystykseen liittyvät asiat.
Yhteydenottojen taustalla ensisijaisina syinä ovat olleet mielenterveyteen liittyvät syyt, muun muassa akuutti tai pitkäkestoinen ahdistuneisuus, sekä akuutti tai pitkäaikainen masentuneisuus, tai itsetuhoisuus (2 149 kpl), elämän kriisit, kuten kriisiytynyt perhetilanne, erotilanne, sairaus, yksinäisyys, taloudelliset ongelmat)(1 846 kpl), traumaattiset kriisit (1 048 kpl kuten äkillinen kuolema, läheisen itsemurha, onnettomuus (1048 kpl), väkivalta (899), sosiaalipäivystystilanteet (781) päihteet (450) sekä rikos (318).
Palvelee myös jouluna
Kriisikeskus Mobilen toiminta-alueeseen kuuluu 15 kuntaa: Hankasalmi, Joutsa, Jyväskylä, Jämsä, Keuruu, Konnevesi, Kuhmoinen, Laukaa, Luhanka, Multia, Muurame, Petäjävesi, Toivakka, Uurainen ja Äänekoski, joiden alueella asuu noin 230 000 asukasta.
Kriisikeskus Mobile on avoinna vuorokauden ympäri, myös joulun aikaan. Yhteyttä voivat ottaa traumaattisen tai elämän kriisin kohdannut avuntarvitsija, hänen läheisensä tai viranomaistahot puhelinnumeroon 014-266 7150. Kriisikeskuksessa tehdään kriisi-, perheväkivalta- ja rikosuhripäivystystyötä.
Myös sosiaalipäivystyksen virka-ajan ulkopuolinen etupäivystystoiminta kuuluu Mobilen työhön palvelukuntien alueella.