– Otimme tiedon kaupasta vastaan myönteisesti, Aalto kertoo.
STX:n valttina on erikoisosaaminen arktisilla öljy- ja kaasukentillä tarvittavien alusten rakentamisesta. Venäjän rahkeet rakentamiseen yksin tuskin riittävät varsinkin, jos yhteistyökumppaneina on läntisiä öljyalan suuryhtiöitä.
60 prosenttia maailmalla seilaavista jäänmurtajista on rakennettu Suomessa.
Päänavaus on sikälikin merkittävä, että Helsingin telakan toiseksi omistajaksi tuli Venäjän valtiovetoinen telakkayhtymä United Shipbuilding Corporation (USC), joka hallinnoi 43 telakkaa.
Torstaina venäläinen Sofcomflot kertoi tilaavansa Helsingistä kaksi jäänmurtokykyistä huoltoalusta Sahalinin alueelle. Ne palvelevat Exxon Nefegas Limitedin tuotantolauttaa.
Alukset pystyvät operoimaan 1,7 metrin paksuisessa jäässä ja 35 asteen pakkasessa.
Aalto ei usko alusten lohkotöiden päätyvän Turkuun. Ilmeisesti terästyöt tulevat venäläisten tehtäviksi, mikäli siihen vain löytyy tarpeeksi osaamista.
Pitemmällä aikavälillä työnjaoksi saattaa muotoutua, että venäläiset vastaavat lohkojen rakentamisesta ja Suomen telakoilla keskitytään muihin vaativampiin töihin. Uusia arktisia öljy- ja kaasukenttiä on joka tapauksessa avattava.
Turussa töissä enää 30 duunaria
– Töissä on enää 30 työntekijää. Lisäksi tulevat toimihenkilöt, Aalto toteaa.
Lomautettuna on Aallon laskujen mukaan noin 1150 työntekijää. Pääluottamusmies kertoo lähes 500 hengen jättäneen telakan viime vuodenvaihteesta lähtien.
– Turun alueen konepajateollisuus vetää työvoimaa.
Ensi keskiviikkona päättyvät STX:n Turun ja Rauman telakoiden noin 350 työntekijää koskevat yt-neuvottelut. Aalto arvioi, että Turussa väkeä vähennetään 150-200 henkeä. Tämän päälle tulevat toimihenkilöt.
Vikig Line on tilannut Turusta matkustaja-aluksen. Sen rakennustyöt pääsevät käyntiin vajaan vuoden kuluttua. Tilauksen arvo on 240 miljoonaa euroa. Alus käyttää polttoaineenaan nesteytettyä LNG-kaasua. Helsingin telakan saama tilaus on 150 miljoonan euron arvoinen.