Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Martti Korhonen (vas.) on huolestunut vakavista puutteista liikenneväylien perusrahoituksessa. Hän vaatii liikenteen verotuotoista suurempaa osuutta väylärahoitukseen.
Korhonen pitää budjettilisäystä perusväylänpitoon oikeansuuntaisena avauksena.
– Se ei kuitenkaan riitä alkuunkaan, jos väylärahoituksessa ammottava kuoppa halutaan todella luoda umpeen. Kymmenen miljoonaa on surkean pieni raha, kun se suhteutetaan väyläverkoston todelliseen korjausvelkaan, joka on tällä hetkellä 2,5 miljardia euroa.
Korhonen huomauttaa valtion keräävän vuosittain yli kuusi miljardia euroa verotuloja liikenteestä.
– Väyläverkoston ylläpitoon käytetään tästä kuitenkin vain neljäsosa. Väylästömme on siinä kunnossa, että ne massat, joita pitäisi kuljettaa, eivät liiku.
Helsingin asema ei vedä enempää
Rautateille ei Korhosen mukaan mahdu tällä hetkellä enempää junia, jos niitä ei opeteta hyppäämään.
– Esimerkiksi Helsingin päärautatieasema ei tällä hetkellä vedä enempää liikennettä. Ongelmat koskevat niin henkilö- kuin tavaraliikennettäkin. Tilanne ei muutu ilman todella suuren luokan investointeja.
Korhosen mukaan rapautuva rahoituspohja vaikuttaa erityisesti liikenneturvallisuuteen ja kansantalouden kehittymiseen. Rahoitusvaje on hänen mukaansa liikenneturvallisuuskysymys. Mitä huonokuntoisempia ovat väylät, sitä suuremmat ovat riskit liikenneonnettomuuksiin.
– Suomessa puhutaan kaivosteollisuudesta tulevaisuuden mahdollisuutena. Puhutaan kymmenistä miljoonista tonneista tavaraa, joka pitäisi saada nopeasti liikkumaan. Samaan aikaan väylät eivät kerta kaikkiaan vedä.
– Mikäli Suomessa halutaan pitkäjänteisesti kehittää ja ylläpitää tieverkostoa, tarvitaan täyskäännös liikenteestä perittävien verojen jakopolitiikkaan.