Ilmainen tuotenäyte paljastuu usein kestotilaukseksi
Mitä tehdä, jos postiluukusta kolahtaa paketti sukkia tai vitamiinipillereitä, joita ei muista tilanneensa?
Kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen kertoo, että tyypillisessä tapauksessa kuluttaja on tilannut ilmaisen näytteen. Sen jälkeen tuotepakkauksia on alkanut tulla kuukausittain.
– Ei ole huomattu pientä pränttiä sopimusehdoissa, jonka mukaan näytteen tilaamalla sitoutuu kestotilaukseen.
Kuluttajavirasto ja Kuluttajaliitto saavat ilmoituksia muun muassa vitamiinien ja alusvaatteiden markkinoinnista. Tuotteita ovat saaneet nekin, jotka eivät ole koskaan näytettä tilanneet.
– On sanottu puhelinmyyjälle, että halutaan miettiä asiaa, mutta silti tuote on tullut postissa tai palvelu astunut voimaan, Väänänen kertoo.
Tilaamatta lähetettyä ei tarvitse palauttaa
Kuluttajansuojalain mukaan tuotteita ei saa lähettää kuluttajalle ilman tilausta, jos tuotteesta edellytetään maksua. Näin ollen kuluttajalla ei ole palautusvelvollisuutta. Näyttövelvollisuus tilauksesta on aina yrityksellä.
Väänänen kehottaa kuitenkin ottamaan yhteyttä tuotteen lähettäjään ja kertomaan, ettei aio maksaa laskua tai palauttaa tuotteita.
Kuluttajat ovat saaneet maksumuistutuksia tai ilmoituksen saatavien siirtymisestä perintään.
– Vaikka näin ei saisi olla, en jättäisi reagoimatta kokonaan. Yritykseen kannattaa ottaa yhteyttä joka tapauksessa.
Kuluttajaliiton johtavan lakimiehen Tuula Sarion mukaan perintätoimiston kirjeestä ei kannata huolestua. Monet panikoituvat ja maksavat tilaamatta toimitetun tuotteen viimeistään sitten, kun kirje perintätoimistosta tulee.
– Ihmiset pelkäävät näitä asioita niin paljon. Näissä tapauksissa perintätoimiston täytyy kuluttajan yhteydenoton jälkeen keskeyttää perintä ja ryhtyä selvittämään asiaa. Mitään ei tarvitse maksaa, kun ei ole mitään tilattukaan.
Mitä jos maksaa kuitenkin?
Mitä jos tuotteen laskun kuitenkin epähuomiossa maksaa? Väänäsen mukaan jälkikäteen ei ole paljonkaan tehtävissä.
– Maksamalla sitoutuu tilaukseen. Jos kyseessä on kestosopimus, kannattaa se tietenkin irtisanoa mahdollisimman pian.
Tilaus voi olla myös vuoden määräaikaisuus, jonka summatkaan eivät välttämättä ole kovin isoja.
– Niiden vuoksi ei monikaan viitsi lähteä viemään asiaa eteenpäin. Pahimmillaan toiminta perustuu juuri siihen, Sario muistuttaa.
Joissain tapauksissa tilauksen peruuttamista on vaikeuttanut, että kuluttajat eivät ole saaneet asiakaspalveluun lainkaan yhteyttä. Kuluttajaviraston mukaan kannattaa harkita tarkkaan, tilaako tuotteita yritykseltä, joka ei kerro itsestään muita yhteystietoja kuin postilokero-osoitteen.
Tuula Sarion mukaan paras keino välttyä epätoivotulta tavaralta on kieltäytyä kokonaan keskustelemasta puhelinmyyjän kanssa.
– Suu soukalle. Ei pidä lähteä keskusteluun ollenkaan. Voi sanoa heti, että en tilaa mitään.