Turun telakan pääluottamusmies Jari Aalto pitää varmana, että valtaosa irtisanottavista tulee olemaan Turusta. Aallon mukaan Rauma on pidetty mukana Turun telakan työntekijöiden mielien rauhoittamiseksi.
– Irtisanottavien määrän ratkaisee tammikuussa tehtävä päätös sisustusvarustelun kohtalosta. Jos sisustusvarustelu poistetaan telakalta niin työntekijöitä lähtee noin 140 ja toimihenkilöitä noin 40, Aalto sanoo.
Mikäli sisustusvarustelu päätetään jättää osaksi telakan toimintaa irtisanomisten määrä pienenee huomattavasti. Tällöin työntekijöitä irtisanottaisiin noin 90 ja toimihenkilöitäkin säästyisi.
– Päätös sisustusvarustelusta tehdään 14. tammikuuta ja sen jälkeen irtisanomisten sopimiseen kuluu aikaa muutama viikko, Aalto sanoo.
Lomautettuna on lähes 1200 työntekijää. Vain alle 30 on enää töissä. Telakan on ehtinyt jättää kokonaan jo noin 500 työntekijää. Useat heistä ovat työllistyneet elpyvässä konepajateollisuudessa.
Aalto pitää jo varmana, että STX:n Helsingin telakan saaman kahden arktisilla alueilla operoivan erikoisaluksen tilauksen terästyöt menevät tilaajamaahan Venäjälle.
Turussa toivotaan kuitenkin, että päänavaus poikii jatkossa lounaisrannikolle tilauksia Venäjältä. Venäjän valtion omistama telakkayhtymä United Shipbuilding Corporation osti puolet Helsingin telakan osakekannasta 20 miljoonalla eurolla korealaiselta STX:ltä. Kauppahintaa ei makseta STX Finlandille vaan sen emoyhtiölle STX Europelle. Laivatilaus tuli heti kaupan solmimisen jälkeen. Yhteisyrityksellä on viisi vuotta aikaa maksaa kauppasumma.
Alhaiselta vaikuttavan summan määrään vaikuttaa se, että telakan maa-alueen omistaa Helsingin kaupunki.
Viking-tilaus näkyy jo toimihenkilöpuolella
Viking Linen matkustajalauttatilaus Turun telakalta näkyy jo toimihenkilöpuolella, koska laivan suunnittelu käynnistyi välittömästi tilauksen varmistuttua joulun alla.
– Lomautuksia on peruttu, kertoo toimihenkilöiden pääluottamusmies Osmo Salo.
Tällä hetkellä telakalla on töissä noin sata toimihenkilöä ja lomautuksessa 140.
– Lomautettujen määrä tulee vielä pienenemään, Salo sanoo.
Toimihenkilöiden lomautuspainetta on lievittänyt Turussa romahtaneen Myllysillan seuraajan teräsrakenteiden suunnittelu.
STX piti tilauksen ehtona nesteytettyä maakaasua polttoaineena (LNG) käyttävän aluksen rakentamiseen valtion ympäristötukea. Valtio myönsi 28 miljoonaa euroa 200 miljoonan tilaukselle. Missään muualla Euroopassa ei vastaavaa tukea ole annettu.
Tilaus vaatii vielä Euroopan unionin komission vahvistamisen. Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) on julkisuudessa pitänyt vahvistusta varmana. Vehviläinen arvioi, että lopullinen sinetti tilaukselle saadaan huhti-toukokuussa.
Työntekijöiden työllisyyteen tilaus alkaa vaikuttaa ensi vuoden loppupuolella, kun terästyöt alkavat. Aluksen rakentamisen työllistävä vaikutus on 2600 miestyövuotta.
Laiva valmis 2013 alussa
Turku-Maarianhamina-Tukholma –linjalle tuleva alus valmistuu vuoden 2013 alussa. STX:llä on optio toisen laivan rakentamisesta.
Uusi laiva on 214 metriä pitkä. Siinä on 1275 metriä rekkakaistoja ja tilaa 500 henkilöautolle.
Alus on suunniteltu 2800 matkustajalle ja siinä on 200 hengen miehistö
Laivan polttoaineen saaminen on varmistunut. LNG:tä voidaan tankata Ruotsin puolella Nynäshamnissa noin sata kilometriä linnuntietä Tukholmasta kaakkoon.
Uusi alus voi käyttää myös öljyä polttoaineenaan. Viking Linella toivotaan, että LNG-tankkauspiste rakennetaan Turunkin päähän.
Neste Oilin Naantalin jalostamolla ei ole valmiuksia valmistaa LNG:tä.
Maakaasua toimittavan Gasumin toimitusjohtaja Antti Jännes ei ole julkisuudessa kommentoinut Vikingin ja STX Finlandin välistä kauppaa.
Lähes puhdas polttoaine
Nesteytetty maakaasu on lähes puhdas polttoaine. Se ei aiheuta lainkaan rikkipäästöjä. Hiilidioksidipäästötkin ovat huomattavasti alhaisemmat kuin raskaan polttoöljyn.
Typpipäästöt ovat erittäin pienet ja pienhiukkaspäästöjä se ei aiheuta juuri lainkaan.