Kapinahenki on kovassa nousussa. Kemijärven ja Jokelan juna-adresseihin tulee satoja nimiä päivässä ja keskustelu käy netissä vilkkaana.
Rautatievirkamiesliiton Oulun osaston puheenjohtaja Mervi Ylitalo pitää Kemijärven aseman sulkemista käsittämättömänä. Hänen mielestään palvelua pitäisi päinvastoin tarjota ihmisille, koska sen tarve on aivan ilmeinen. VR:n pitäisi Ylitalon mielestä panostaa Lapin liikenteeseen. Rautatievirkamiesliitto onkin Kemijärven junakapinallisten rintamassa mukana tyrmäämässä typerää päätöstä.
Suomen rautatiematkustajien yhdistyksen hallituksessa istuva kemijärveläinen Mauri Monto pelkää, että Kemijärven junayhteys on edelleen uhattuna. Aikoinaan VR ilmoitti sähköistyksen olevan kynnys, jonka jälkeen junaa voidaan helposti ajaa Kemijärvelle asti.
Kemijärven junakapina kansanliike ei hyväksy VR toimia Kemijärven aseman alasajosta.
Autojunien tarve kasvaa
Rukakeskus Oy:n ja Pyhätunturi Oy:n toimitusjohtaja Miia Porkkala mukaan nyt pitäisi satsata kaikki voimavarat toiminnan ja kulkuyhteyksien kehittämiseen. Junailu on tulevaisuutta ja esimerkiksi autojunien pitäisi tulla Kemijärvelle sesonkiaikana lauantain lisäksi tiistaina ja torstaina.
– Olemme tehneet suuria investointeja Pyhälle ja Rukalle odotamme luonnollisesti matkailijamäärien kasvun lisääntyvän.
Kemijärven kaupunginjohtaja Arto Ojalan mielestä VR:n toiminnasta puuttuu suunta.
– Kesällä lakkautettiin puunkuljetus Sallasta Kemijärvelle ja nyt uusin päätös sulkea yöjunaliikenteen pääteasema Kemijärveltä on myös sulaa hulluutta. Nyt Kemijärvellä täytyy taas alkaa uudestaan kapinoimaan.
Neljä asemaa kylmiksi
VR:n mukaan Suomessa on tarkoitus lopettaa neljä asemaa kevään aikana ja nämä asemat ovat Iisalmi, Kemijärvi, Pietarsaari ja Jokela. Perusteluina on mm. myynnin siirtyminen yhä enempi nettiin ja automaattiin.
– Joulukuiset yt-neuvottelut ja VR:n päätös sulkea Kemijärven rautatieaseman lipputoimisto ja asemapalvelut ensi kevään aikana oli täysi yllätys niin henkilökunnalle, kaupungille kuin kaikille aseman palveluja käyttäville. Eihän näillä alueilla netit ja lippuautomaatit toimi niin kuin etelässä, kertoo 25-vuotta lippuja Kemijärvellä myynyt Osmo Röntynen.
Kemijärven aseman puolesta on myös kovasti otettu kantaa sivustolla www.adressit.com/allekirjoitukset/emme_hyvaksy_kemijarven_rautatieaseman_alasajoa. Allekirjoituksia oli perjantaina yli 1600 ja keskustelukin käy varsin vilkkaana. Jokelan asemalla ollaan oltu myös aktiivisia ja siellä on ylitetty jo 2200 allekirjoittajan raja.