Suomen Lukiolaisten Liitto vaatii lukioiden tieto- ja viestintäteknisiä resursseja ja opettajien osaamista ajan tasalle.
Opetusministeriön tuoreen Koulutuksen tietoyhteiskuntakehittäminen 2020 raportin mukaan osassa lukioitamme tieto- ja viestintätekniset resurssit ovat varsin puutteelliset. Lisäksi osassa lukioita opetushenkilökunta ei osaa hyödyntää olemassa olevaa laitteistoa opetuksessaan.
Lukiolaisten liitto vaatii, että jokaisen suomalaisen lukion perusvarustukseen tulee kuulua ajanmukaiset ja riittävästi varustellut tietokoneet, laajakaistaiset sekä langattomat internet -yhteydet, sähköiseen etäopetukseen tarvittava laitteisto ja muut tekniset laitteet.
Jälkijuna uhkaa
– Lukio-opettajien tulee voida ja osata hyödyntää luokkatiloissa olevaa tekniikkaa opetuksessaan. Suomi jää auttamatta muun maailman tietoyhteiskuntakehityksestä jälkeen, jos kokonaisuus ei ole kunnossa, muistuttaa Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Valtteri Aine.
Tekniikan käyttäminen opetuksessa ei saa olla itseisarvo, mutta parhaimmassa tapauksessa se tarjoaa uusia oppimismenetelmiä, voi vähentää kirjakustannuksia ja mahdollistaa laajemman valinnaisuuden etäopetuksen muodossa.
– Lukioiden tietoteknisten laitteiden teknisen ylläpidon ja pedagogisen tuen takaaminen on tärkeä osa kehittämistyötä, koska kalliistakaan laitteista ei ole hyötyä, jos niitä ei osata ylläpitää tai käyttää, Aine huomauttaa.
Etäopetusta kehitettävä
Keskeinen kysymys lukioiden tieto- ja viestintäteknisessä kehityksessä on etäopetuksen kehittäminen, jotta kurssitarjonnaltaan riittävä alueellisesti kattava lukioverkko voidaan säilyttää myös harvaan asutuilla alueilla.
Etäopetukseen on järjestön mukaan luotava yhtenäiset standardit valtakunnallisella tasolla, koska kuntakentän tilanne on tällä hetkellä varsin kirjava.
Etäopetus ei kuitenkaan saa korvata lähiopetusta kokonaan. Etäopetusta järjestettäessä on huolehdittava opiskelijoiden oikeusturvasta, vuorovaikutuksesta opettajan ja opiskelijan välillä sekä normaalia laajemmasta opinto-ohjauksesta.
– Etäopetus tarjoaa mahdollisuuden säästää opetuskustannuksissa, mutta sitä ei tule käyttää väärin esimerkiksi suurryhmien opetukseen. Etäopetuksen ryhmäkokojen on oltava riittävän pieniä, jotta opiskelija saa varmasti henkilökohtaista tukea aina tarvittaessa kurssien aikana, Aine korostaa.