Suomessakin on ryhdytty varautumaan opettajapulan mahdollisuuteen. Varsinkin vastavalmistuneiden opettajien kiinnostus siirtyä muihin tehtäviin on kasvamassa.
Euroopassa ja monissa muissa kehittyneissä maissa pula ammattitaitoisista opettajista on jo nyt arkipäivää. Ikärakenteen muuttuessa eläköityminen pahentaa opettajapuutetta. Samaan aikaan myös opettajan ammatin suosio näyttää heikentyneen ja alalta vuotaa väkeä muihin töihin.
Ainakin toistaiseksi vielä Suomessa on halukkuus opettajan ammattiin pysynyt korkeana. Viitteitä toisenlaisestakin kehitystrendistä on kuitenkin ilmassa. Työelämän nopean muutoksen vuoksi pedagogisen osaamisen tarve on suuri myös monilla muilla työvoimasektoreilla kuin varsinaisella opetusalalla. Nämä houkuttavat erityisesti vastavalmistuneita opettajia.
Koulutetun työvoiman karkaaminen pois opetusalalta on saanut Jyväskylän yliopiston yhteydessä toimivan Koulutuksen tutkimuslaitoksen (KTL) reagoimaan asiaan ja selvittämään liikkuvuuden syitä.
Ei vain palkasta kiinni
Palkkauksen lisäksi myös monet muut tekijät vaikuttavat opettajan ammatin arvostukseen. Muun muassa työoloilla ja työsuhteen jatkuvuudella on suuri merkitys työssä viihtymiseen ja opetustyöhön sitoutumiseen.
Jyväskylän yliopistossa käynnistyi viime vuoden alussa kolmivuotinen tutkimus- ja kehittämishanke ”Pedagoginen asiantuntijuus liikkeessä – Opettajatarpeen ja opettajien osaamisvaatimusten ennakointi”.
Hanke toteutetaan Koulutuksen tutkimuslaitoksessa yhteistyössä Opetushallituksen ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun Ammatillisen opettajakorkeakoulun kanssa.
Opettajatarpeen ennakoinnin lisäksi tutkimuksessa selvitetään opettajien osaamistarpeita, viime vuosina opettajaksi valmistuneiden sijoittumista työelämään, opettajien liikkuvuutta sekä vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia uran alkuvaiheen tuesta.
Koulutuksen tutkimuslaitos järjestää hankkeeseen liittyvän seminaarin Helsingissä torstaina 13.tammikuuta.