Piilomainonta vaanii lukijoita ja velvoittaa bloggaajia
Lifestyle-blogit keräävät viikoittain tuhansia lukijoita. Tämän ovat huomanneet myös yritykset.
Bloggaajalle mainonta tuo velvollisuuksia. Lain mukaan kuluttajan on voitava tunnistaa mainonta mainonnaksi.
– Blogin pitäminen on useimmiten nuorten harrastus eikä ammattimaista toimintaa. Ei voi olettaa, että 15-vuotiaat tietävät lainsäädännön kiemuroista, muistuttaa bloggaaja Jenni Rotonen.
Suosittua Pupulandia-tyyliblogia pitävä Rotonen edustaa blogiyhteisö Indiedaysia, jonka säännöt sanovat selvästi, ettei piilomainontaa hyväksytä.
Blogimaailmassa käytäntö on kuitenkin kirjavaa. Kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen kertoo, että osassa blogeista kytköksistä kerrotaan avoimesti, osassa ei ollenkaan.
Monet bloggaajat saavat mainosrahan lisäksi tuotenäytteitä ja kutsuja edustustilaisuuksiin. Rotonen kertoo saavansa kosmetiikkanäytteitä niin paljon, ettei ehdi edes testata kaikkia.
– Toisaalta bloggaajat nostavat esille tuotteita myös omaehtoisesti.
Päävastuu yrityksillä
Rotosen mielestä mainostajilla on velvollisuus informoida bloggaajia pelisäännöistä, koska he tuntevat lainsäädännön.
Yritysten olisi edellytettävä bloggaajaa kertomaan avoimesti yhteistyön vaikutuksesta tuotteiden esittelyyn, painottaa myös Väisänen.
– Tämä on selvää varsinkin, kun kuluttajat luottavat tutkimusten mukaan eniten toisen kuluttajan kokemuksiin.
Myös kontaktointitoimisto Toinen Helsingin luova johtaja Jani Halme kehottaa yrityksiä läpinäkyvyyteen. Hänen mukaansa avoimuus kääntyy ennen pitkää euroiksi.
– En usko, että yrityksen tuotteen menekkiä vähentää, jos bloggeri kertoo saaneensa kyseisen tuotteen testattavaksi.
”Lukijoita aliarvioidaan”
Halmeen mielestä verkkoa syytetään myös osin väärin perustein. Ongelmia on muuallakin. Esimerkiksi kaupallinen radio kokeilee rajoja joka päivä.
– Viranomaisten pitäisi ymmärtää myös, että ihmisten medialukutaito on yllättävän korkealla tasolla. En aliarvioisi varsinkaan nuorten kykyä lukea rivien välejä.
Lakimies Katri Väänänen kiistää, että kyse olisi lukijoiden aliarvioimisesta.
– Blogeja seuranneena olen huomannut, kuinka hankalaa on saada selvyyttä, milloin on kyseessä kirjoittajan vilpitön mielipide.
Sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan mainontaan ei vielä ole olemassa tarkkoja pelisääntöjä. Katri Väänäsen mukaan työ on kuitenkin käynnissä. Pohjoismaiset kuluttaja-asiamiehet selvittävät parasta aikaa mainonnan tilaa sosiaalisessa mediassa ja laativat aikanaan aiheesta yhteisen linjauksen.