Kuntien ICT-ratkaisut ja toimintatavat eroavat huomattavasti toisistaan. Tämä ilmeni Keski-Suomen kuntien tietotekniikan rakenteita ja ratkaisuja sekä kehityssuuntia koskevassa selvityksessä.
Selvityksen mukaan Keski-Suomen kunnat käyttävät informaatio- ja kommunikaatioteknologian (ICT) laitteisiin, ohjelmistoihin ja henkilötyöhön vähän rahaa, jopa alle prosentin kunnan budjetista. Huonoimmin kehittyneitä osa-alueita ovat kunnan palveluprosesseihin liittyvät ratkaisut, kuten sähköinen asiointi, palvelusetelitoiminnot ja asianhallintajärjestelmät.
Kuntien ICT-ratkaisut ja toimintatavat eroavat selvityksen perusteella toisistaan huomattavasti. Myös henkilöstön kouluttamistarpeet ovat ilmeisiä.
Kuntien tulisi selvityksen mukaan etsiä yhteisiä ratkaisuja ja vastata kustannuksista yhdessä, kuitenkin niin, että pienten kuntien toimintamallit ja tarpeet tulee ottaa erityisesti huomioon.
Kuntien palvelinten, käyttötuen ja hankintojen keskittäminen on suositeltavaa, ei pelkästään kustannusten, vaan erityisesti yhtenäisyyden ja toimintavarmuuden takaamiseksi. Isoilla kunnilla olisi mahdollisuuksia tarjota pienemmille kunnille laadukkaita ICT-palveluja, erityisesti talous- ja henkilöstöhallinnon prosesseissa.
Keski-Suomi tähyää maan johtavien ICT-maakuntien joukkoon ja pyrkii siihen, että ICT-palvelut ovat saatavana tasapuolisesti koko maakunnassa. Tähän tähtää muun muassa hanke laajakaistan toteuttamiseksi koko maakunnan alueella vuoteen 2015 mennessä.