Vaatteet eivät enää ole pelkästään työturvallisuutta tukevia, vaan niiden ulkonäöllä on suuri merkitys asiakaspalvelualoilla. Työvaate viestii tehokkaasti yrityksen imagoa.
– Huomiotaloudessa erottumisen merkitys kasvaa jatkuvasti ja se näkyy myös pukeutumisessa. Palvelualan yrityksistä löytyy useita esimerkkejä rohkeista vaatevalinnoista, kertoo tekstiilien tuotekehitystä ja suunnittelua johtava Anna-Kaisa Huttunen tekstiilipalveluyritys Lindström Oy:stä.
Vaatteissa panostetaan paljon myös ergonomiaan.
– Tietyillä teollisuuden toimialoilla työvaatemateriaalit ovat olleet perinteisesti raskaita. Kevyempiä vaatteita tuottamalla on pystytty parantamaan huomattavasti käyttömukavuutta.
Myös Image Wear Oy:n toimitusjohtaja Pekka Nikkasen mukaan työnantajat panostavat kahteen asiaan: ulkonäköön ja hintaan.
Hänen mukaansa työvaatteiden ei silti tarvitse olla muodikkaita.
– Työvaatteista on tehty jo liian paljon muodin mukaisia. Niiden valmistamisesta on tullut vaikeaa. Se taas kasvattaa kustannuksia eikä se ole yrityksen etu, Nikkanen toteaa.