Kananmunien tuotenimikkeissä ja markkinointitavoissa on eläinsuojelujärjestö Animalian mukaan ilmennyt kuluttajissa sekaannuksia aiheuttavia merkintöjä ja tuotenimiä. Lisäksi kananmunien pakollista leimaamista ei järjestön mukaan hoideta riittävällä tarkkuudella ja markkinoilta löytyy jatkuvasti myynnistä munia, joista puuttuu vaadittava leima.
Lisäksi lattiakananmunien pakkauksista on löytynyt häkkikanalan leimalla leimattuja. Kaikki tämä heikentää järjestön mukaan kananmunantuotannon uskottavuutta ja kuluttajien luottamusta alaan.
Animalia pyysi torstaina kuluttaja-asiamiestä määrittelemään selkeät ohjeet eri tavoin tuotettujen kananmunien markkinoinnille ja myyntinimikkeille. Lisäksi Animalia on pyytänyt kuluttaja-asiamiestä huomauttamaan alaa leimaamattomien munien huomattavasta määrästä markkinoilla sekä häkkikanaloissa tuotettujen munien myynnistä lattiakananmunien pakkauksissa.
Kananmunien tuotanto siirtyy perinteisistä häkkikanaloista niin sanottuihin varusteltuihin häkkeihin vuoden 2012 alkuun mennessä. Tämän jälkeen sallittuja tuotantomuotoja ovat varustellut eli virikehäkit ja lattiakanalat.
Koko selvityspyyntö on luettavissa Animalian sivulla www.animalia.fi/kananmunien-harhaanjohtava-markkinointi