Hätäkeskuksiin tulee vuosittain yli 100 000 ilkivaltaisesti soitettua puhelua. Sisäasiainministeri Anne Holmlund (kok.)ihmettelee niiden huimaa määrää.
Holmlund korosti keskiviikkona, että jokaisen on tärkeää tuntea oma kansalaisen vastuunsa. Hän puhui valtakunnallisen 112-päivän päätilaisuuden Ylivieskassa.
– Kun on kysymys palvelusta, jonka tehtävänä on turvata avunsaanti hädässä olevalle, ilkivaltaa ei voi hyväksyä missään muodossa, Holmlund totesi.
Joka neljäs puhelu väärään paikkaan
Yli neljännes hätänumeroon soitetuista puheluista ei kuulu hätäkeskukseen. Näistä suurin osa on tahattomasti soitettuja virhepuheluita.
– Jotta hätäkeskuksiin kuulumattomat, kiireettömät kyselyt ja neuvontapuhelut voitaisiin ohjata muualle, on välttämätöntä kehittää kansalaisia varten palvelu, joka vastaa tällaisen neuvonnan tarpeisiin, Holmlund sanoi.
Hän arvioi, että osa palvelusta voidaan hoitaa sähköisesti, mutta myös keskitetylle puhelinpalvelulle on tarvetta.
Vastaus kymmenessä sekunnissa
Hätäkeskusten vastausnopeus on noussut. 91 prosenttiin hätäpuheluista vastataan 10 sekunnissa ja 30 sekunnissa vastattujen puheluiden osuus on peräti 96 prosenttia.
Tutkimusten mukaan hätänumeron tunnistaa peräti 96 prosenttia suomalaisista.