Enemmistö vastaajista piti parhaana raitiotien reittiä Pispalan, rautatieaseman, yliopiston, Sammonkadun ja Turtolan kautta Hervantaan.
Tamperelaisilla oli kolmisen viikkoa aikaa kertoa, mikä heidän mielestään olisi paras reitti Hervannasta keskustan kautta Lentävänniemeen.
Suunnittelupäällikkö Ari Vandell sanoo, että kysely on yksi tärkeä osa käyttäjäläheistä suunnittelua.
– Sillä on varmasti merkitystä. Tuloksia on kuunneltava tarkalla korvalla.
Hänestä loistavaa on se, että nyt tiedetään melko suuren joukon mielipiteet. Kysely antaa suuntaa.
– Mutta toki tämä on vain yksi tekijä vaihtoehtojen vertailussa.
Yksi tärkeä tekijä on maankäyttö, josta esimerkkinä Vandell nostaa esiin yliopistollisen sairaalan. Kysymys kuuluu, pitäisikö raitiotie heti alkuunsa viedä myös sairaalalle, joka jää syrjään Hervanta-Lentävänniemi -linjasta.
Entä pitäisikö myös muut suuret työpaikat, sellaiset kuin yliopisto ja teknillinen yliopisto yhdistää heti raitiotiehen.
– Sitten on Kansi ja areena -projekti ja kysymys, viedäänkö raitiotie kannen kautta?
Kyselyssäkin suosittu Pispalan kautta kulkeva reitti on taas teknisesti ongelmallinen rakentaa.
Neljä vaihtoehtoa
Seuraavaksi projektiryhmä valitsee neljä raitiotien linjausvaihtoehtoa, joiden pohjalta suunnittelua jatketaan. Neljä raitiotievaihtoehtoa arvioidaan ja vertaillaan yhdessä bussiliikenteen kehittämisvaihtoehdon kanssa varsinaista yleissuunnitelmaa varten.
Vaihtoehdot pyritään Vandellin mukaan saamaan kaupunginhallituksen suunnittelujaostoon vielä ennen kesälomia ja syksyllä valtuutetut saavat sanoa sanasensa siitä, jatketaanko suunnittelua vai ei.
Jos oikein hyvin käy, ja asiat etenevät nopeasti, raitiotien rakentaminen alkaisi vuonna 2015.
Mutta aivan ensimmäiseksi on vuorossa yleisötilaisuus torstaina 17.helmikuuta, jolloin kyselyn tuloksia esitellään kuntalaisille.
Kyselyn vastaajista oli merkittävästi enemmän 26–45-vuotiaita ja vähemmän eläkeikäisiä kuin Tampereen väestössä. Myös joukkoliikenteen käyttäjien osuus vastaajista oli suurempi kuin keskimäärin väestöstä.