Vanhoja alumiiniveneitä on onnistuttu keräämään talteen ja kierrätysalumiinista sulatettuja harkkoja on mahdollista käyttää uudelleen esimerkiksi uusien alumiiniveneiden valmistukseen.
Keitto- ja paistoastioita sekä aterimia valmistava Hackman on jo useamman vuoden ajan kampanjoinut kierrätyksen puolesta. Kevään aikana myös samaan konserniin kuuluva Fiskars järjesti ensimmäisen kerran Buster-veneiden kierrätyskampanjan.
Helmikuusta toukokuun loppuun kestäneen kierrätyskampanjan aikana noudettiin Kuusakoski Oy:n Heinolan tehtaille kierrätettäväksi yli 40 vanhaa alumiinivenettä.
– Koska kampanjasta saatiin paljon myönteistä palautetta, vastaava käytöstä poistuneiden veneiden kierrätysmahdollisuus järjestetään tulevaisuudessakin, Fiskarsin veneliiketoimintaa johtava Juha Lehtola lupaa.
Paljon energiaa säästyy
Kierrätetyistä veneistä pääosa oli suomalaisia Buster-veneitä sekä sen edeltäjiä, 1950-luvulta 1970-luvun puoliväliin valmistettuja Kelloveneitä. Kampanjan aikana Kuusakoski haki romutettavan alumiiniveneen ilmaiseksi ja omistaja sai ostoedun uuteen venepakettiin tai 200 euron rahakorvauksen.
Suurin osa kierrättäjistä hyödynsi ostoedun ja hankki uuden veneen, ja vain seitsemän kierrätti vanhan veneen rahakorvausta vastaan. Bustereita on valmistettu 35 vuoden aikana lähes 100 000 kappaletta ja valtaosan arvioidaan olevan yhä käytössä. Alumiinisia Kelloveneitä tehtiin lähes 10 000 kappaletta.
Alumiinin valmistaminen vaatii paljon energiaa, mutta sitä pystytään kierrättämään uudenveroiseksi raaka-aineeksi käytännössä loputtomiin. Kierrätysmetalli onkin tärkeä raaka-aine Buster-veneille, joista peräti 95 prosenttia on valmistajan ilmoituksen mukaan hyötykäytettävää materiaalia. Bustereiden alumiiniraaka-aineesta on kierrätettyä arviolta 80 prosenttia.