KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Käytetyistä autoista kiistaa Zimbabwessa

Haastateltu koulunjohtaja kertoo ostaneensa auton, koska seisominen bussijonossa oppilaiden kanssa oli nöyryyttävää. Kuvassa koulun portti Hararessa.

Haastateltu koulunjohtaja kertoo ostaneensa auton, koska seisominen bussijonossa oppilaiden kanssa oli nöyryyttävää. Kuvassa koulun portti Hararessa. Kuva: Lehtikuva/ JEKESAI NJIKIZANA

Käytettyjen autojen halpuus on ostajien mieleen, mutta hallitus rajoittaa tuontia päästöjen takia.

IPS–Tariro Madzongwe
25.6.2011 11.14

Erilaiset jalanjäljet

Zimbabwe

Pinta-ala 390 757 km²

Asukkaita 12,6 miljoonaa

BKTL/asukas (2008) 176 USD

Eliniänodote (2010) 47 vuotta

Ekologinen jalanjälki (2008) 1,0 ha/as.

CO2-päästöt (2004) 0,8 tonnia/as.

Suomi

Pinta-ala 338 420 km²

Asukkaita 12,6 milj.

BKTL/asukas (2008) 33 872 USD

Eliniänodote (2010) 80,1 vuotta

Ekologinen jalanjälki (2008) 2,7 ha/as.

CO2-päästöt (2004) 12,7 tonnia/as.

(Lähde: global.finland.fi)

Vammaisen pojan kuljettaminen erityiskouluun helpottui, kun Mathew Marufu hankki käytetyn auton. Zimbabwen hallitus on kuitenkin päättänyt kieltää vanhojen autojen tuonnin ympäristösyistä.

– Luotettavaa julkista liikennettä ei ole, eikä busseissa ole huomioitu vammaisten tarpeita. Auton hankinta turvasi sen, että poika ehtii ajoissa kouluun, kertoo Marufu, joka osti japanilaisen autonsa 2 100 eurolla.

Käytettyjen autojen tuonti Japanista Zimbabween on kiihtynyt neljän viime vuoden aikana. Talousahdingosta ja jopa 90 prosentin työttömyydestä huolimatta menopelejä pystyvät hankkimaan muutkin kuin rikkaat.

”Autojen kaatopaikka”

Hallitus on kuitenkin päättänyt kieltää käytettyjen autojen tuonnin vedoten hiilidioksidipäästöjen kasvuun ja onnettomuuksien yleistymiseen. Ympäristöministeri Francis Nhema kertoo, että kielto koskee yli viisi vuotta vanhoja ajoneuvoja ja niitä, jotka ylittävät parhaillaan laadittavat päästörajat.

Nheman mukaan Zimbabwesta on tullut vanhojen autojen kaatopaikka. Japanissa on tiukat päästörajat, mutta se dumppaa saastuttavat romut kehitysmaihin, ministeri syyttää.

– Velvollisuutemme on suojella ihmishenkiä, itseämme ja ympäristöä, Nhema sanoo.

Poliisiylitarkastaja Andrew Phiri joutuu tunnustamaan, ettei onnettomuuksien lisääntymisestä ole tilastotietoja.

Kunnioitus kasvoi

Uusi auto maksaa Zimbabwessa 10 000 – 70 000 euroa mallista riippuen. Siihen ei moni yllä, sillä esimerkiksi virkamiesten keskipalkka on 140 euroa kuukaudessa.

Tilaamalla suoraan Aasiasta käytetyn auton rahteineen voi saada 1 300 eurolla. Välittäjältä ostettaessa hinta on vähintään 2 800 euroa.

Koulunjohtaja George Tigere on yksi tuhansista japanilaisauton hankkineista zimbabwelaisista.

– Auton omistaminen oli pitkään rikkaiden etuoikeus. Mutta nyt minäkin pystyin hankkimaan Toyotan säästämällä 250 euron kuukausipalkastani ja ottamalla vähän velkaa, Tigere kertoo.

– Elämä on kohentunut, koska minua kunnioitetaan nyt aiempaa enemmän. Seisominen bussijonossa oppilaiden kanssa oli hyvin nöyryyttävää, hän jatkaa.

Myös bensakauppa vetää

Tilastojen mukaan Zimbabween tuodaan 400 käytettyä autoa päivässä. Valtiolle kertyy niistä verotuloja 140 000 euroa viikossa. Se lienee pääsyy tuontikiellon voimaantulon lykkäykseen kesäkuun lopusta lokakuun loppuun.

Nimettömänä haastateltu veroviranomainen ihmettelee ympäristöministerin hinkua kieltää autojen tuonti, ”joka on vaikuttanut myönteisesti ihmisten elämään”.

Vaikutukset tuntuvat myös huoltoasemilla, Johniksi esittäytyvä bensiininjakelija sanoo.

– Vaikka kysynnän kasvu on tuonut lisää huoltamoita, myymme 5 000 litraa bensiiniä päivässä. Ennen määrä jäi alle tuhanteen litraan, koska autoja ei yksinkertaisesti ollut, hän sanoo.

Erilaiset jalanjäljet

Zimbabwe

Pinta-ala 390 757 km²

Asukkaita 12,6 miljoonaa

BKTL/asukas (2008) 176 USD

Eliniänodote (2010) 47 vuotta

Ekologinen jalanjälki (2008) 1,0 ha/as.

CO2-päästöt (2004) 0,8 tonnia/as.

Suomi

Pinta-ala 338 420 km²

Asukkaita 12,6 milj.

ILMOITUS
ILMOITUS

BKTL/asukas (2008) 33 872 USD

Eliniänodote (2010) 80,1 vuotta

Ekologinen jalanjälki (2008) 2,7 ha/as.

CO2-päästöt (2004) 12,7 tonnia/as.

(Lähde: global.finland.fi)

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Adoptioon kaapatun Sarah Kanferin äiti Eusebia Portillo ja hänen tyttärensä, Sarahin sisko Rosa María Portillo kodissaan El Salvadorissa.

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

María Ysabel Cedano (vas.) osallistuu mielenosoitukseen Limassa vaatien oikeutta ja korvauksia pakkosteriloinnin uhreille. Cedano on Cecilia Ramosin omaisia edustavan järjestön asianajaja Amerikkojen välisessä ihmisoikeustuomioistuimessa.

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

Kuvituskuvassa nuori perhe Havannan Ramón González Coro -äitiys- ja lastensairaalan edustalla.

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

 
05

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään