Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturin mielestä alkoholin mielikuvamainonnan kieltäminen olisi tervetullut keino suojella lapsia ja nuoria päihteiltä.
– Tutkimusten mukaan mainonta sekä aikaistaa päihteiden käytön aloittamista että lisää juodun alkoholin määrää.
Alkoholia on saanut Suomessa mainostaa vasta vuodesta 1995. Esimerkiksi Norjassa alkoholimainonta on kokonaan kiellettyä. Ranskassa tuotetiedot saa esittää, mutta mielikuvamainonta on kiellettyä. Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson (sd.) kertoi Uutispäivä Demarissa maanantaina, että sosiaali- ja terveysministeriössä mietitään taas alkoholin mielikuvamainonnan kieltämistä Suomessakin.
Aalto-Matturi antaa sivustatukea ministerille ja toteaa, että alkoholin mielikuvamainonnan kieltäminen olisi konkreettinen keino, jolla voidaan vaikuttaa siihen, missä kaikkialla lapset ja nuoret kohtaavat päihteiden käyttöön kannustavia viestejä.
Alkoholiteollisuus on vastustanut mielikuvamainonnan kieltämistä erittäin kovaäänisesti. Aalto-Matturin mukaan alkoholiteollisuus on viime kuukausina varautunut mainontakeskustelun aktivoitumiseen uudelleen.
– Mainontaa on mediassa ja katujen varsilla näkynyt poikkeuksellisen vähän. Olisi kuitenkin sinisilmäistä jättää jatko alkoholintuottajien itsensä varaan. Selkeintä ja tasapuolisinta myös tuottajia kohtaan olisi kieltää mielikuvamainonta kokonaan.