Cloetta, Fazer, Leaf…
Ruotsalainen Cloetta luopui aiemmasta yhteistyöstään Fazerin kanssa ja vaihtoi viime vuoden lopussa Leafiin. Yhdistyminen vahvistettiin helmikuussa, ja nykymuotoisen Cloetta-konsernin osake noteerataan edelleen Tukholman pörssissä.
Leafin Suomen-toiminnot tunnettiin aiemmin nimellä Hellas. Se myytiin Hollantiin 1999. Leafilla on neljänneksen osuus Suomen makeismarkkinoista.
Purukumeissa ja pastilleissa Leaf ilmoittaa olevansa markkinajohtaja Suomessa. Tuotemerkkejä ovat mm. Leijona, Jenkki, Mynthon ja Sisu.
Uusi Cloetta ilmoittaa olevansa markkinajohtaja Pohjoismaissa, Italiassa ja Hollannissa. Suomen osuus konsernin myynnissä on 16 prosenttia.
Vuonna 2011 nykymuotoisen konsernin osien yhteenlaskettu nettomyynti oli 620 miljoonaa euroa ja liikevoitto 64,5 miljoonaa euroa. Yhtiöiden palveluksessa oli yhteensä 2 600 työntekijää.
Makeisvalmistajien Leafin ja Cloettan yhdistyminen alkaa näkyä. Torstaiaamuna julkisuuteen saapui tieto tuotannon tehostamistoimista. Toimitusjohtaja Bengt Baronin mukaan tuotannossa on ylikapasiteettia.
Cloetta aikoo siis lopettaa tehtaat Aurassa sekä Ruotsin puolella Alingsåsissa ja Gävlessä. Suurin osa tuotannosta on tarkoitus siirtää Slovakiaan ja Ljungsbron-tehtaalle Ruotsiin.
Aurassa ja Alingsåsissa tuotannon suunnitellaan loppuvan ensi vuoden alussa ja Gävlessä vuotta myöhemmin.
Irtisanomisuhan alla on nyt 345 työntekijää: 150 Gävlessä, 140 Aurassa ja 30 Alingsåsissa. Myös varastotyötä tehostetaan 25 työntekijän verran.
Leaf lopetti vuonna 2005 Turun-tehtaansa ja irtisanoi 419 ihmistä.
Niin vaikeaa on olla pieni karkinvalmistaja
Cloetta arvioi toimivansa vaikeilla markkinoilla. Se valittaa lehdistötiedotteensa aluksi joutuvansa toimimaan kypsillä markkinoilla, joilla kilpailu on ”kivikovaa”. Yhtiö on arvionsa mukaan pakotettu jatkuviin kustannusten säästöihin.
Tehtaiden lopetusten kertakustannuksiksi yhtiö arvioi 320–370 miljoonaa kruunua ja vuotuisiksi säästöiksi sata miljoonaa kruunua (noin 11 miljoonaa euroa).
– On aina ikävää ehdottaa tehtaiden lopettamista, toimitusjohtaja Baron sanoo.
Cloetta, Fazer, Leaf…
Ruotsalainen Cloetta luopui aiemmasta yhteistyöstään Fazerin kanssa ja vaihtoi viime vuoden lopussa Leafiin. Yhdistyminen vahvistettiin helmikuussa, ja nykymuotoisen Cloetta-konsernin osake noteerataan edelleen Tukholman pörssissä.
Leafin Suomen-toiminnot tunnettiin aiemmin nimellä Hellas. Se myytiin Hollantiin 1999. Leafilla on neljänneksen osuus Suomen makeismarkkinoista.
Purukumeissa ja pastilleissa Leaf ilmoittaa olevansa markkinajohtaja Suomessa. Tuotemerkkejä ovat mm. Leijona, Jenkki, Mynthon ja Sisu.
Uusi Cloetta ilmoittaa olevansa markkinajohtaja Pohjoismaissa, Italiassa ja Hollannissa. Suomen osuus konsernin myynnissä on 16 prosenttia.
Vuonna 2011 nykymuotoisen konsernin osien yhteenlaskettu nettomyynti oli 620 miljoonaa euroa ja liikevoitto 64,5 miljoonaa euroa. Yhtiöiden palveluksessa oli yhteensä 2 600 työntekijää.