Lukiolaiset tuomitsevat Helsingin Sanomissa (12.3.) esitetyt vaatimukset ylioppilastutkinnon pakollisten kokeiden määrän kasvattamisesta.
Pakollisuuden palauttamista perustellaan väitteellä, jonka mukaan ylioppilastutkinnosta on tullut ankaraa taktista peliä, jossa abiturientteja patistetaan lukioissa kirjoittamaan aineita, joissa kirjoittajajoukon valikoituneisuus tekee hyvien arvosanojen saavuttamisen suhteellisesti muita aineita helpommaksi.
Lukiolaisten liiton puheenjohtaja Veera Svahnia esitys ei miellytä, sillä valinnaisuutta kritisoivat haukkuvat väärää puuta.
– Mikäli epäedullista taktikointia esiintyy, on tutkinnon arvostelutapoja syytä tarkistaa siten, että eri kokeiden arvosanojen vaatimustasot saadaan keskenään yhdenmukaisiksi.
Pakollisuuden kasvattaminen merkitsisi hänen mukaansa takapakkia pitkään jatkuneelle lukion ja ylioppilastutkinnon kehitystyölle.
Tsaarinaikaiset työvälineet
Valinnaisuus on antanut opiskelijoille mahdollisuuden osoittaa osaamisensa heitä aidosti kiinnostavissa oppiaineissa ja on siten lisännyt opiskelumotivaatiota ja perehtyneisyyttä.
Kehittämistyön on Svahnin mukaan jatkuttava. Lukio ja ylioppilastutkinto perustuvat hänestä edelleen liiaksi pirstaletiedon pänttäämiseen, kun nykypäivän ylioppilaiden olisi kyettävä hallitsemaan laajoja tietoverkottuneita kokonaisuuksia.
– Tsaarinaikaisissa välineissä eli kynässä ja paperissa pitäytyminen ei tätä valitettavasti mahdollista.
Lukiolaisten liiton viime kesänä julkaiseman Lukio 2.0 -tutkimuksen mukaan lukiolaiset mainitsevat opintojen valinnanvapauden yhdeksi lukiokoulutuksen parhaimmista puolista.