Turun kaupunginkirjaston kaikki lainauspalvelut ovat vappuun asti poissa käytöstä, koska sinne asennetaan parhaillaan Vaski-järjestelmää.
Kyse on Ariellin järjestelmästä, jossa esiintyneiden ongelmien kanssa Tampereen kaupunginkirjastossa on hikoiltu pitkään. Tamperelaisten Piki-järjestelmässä on yhäkin isoja ongelmia.
Näätsaari muistuttaa, että siitä, kun Tampere otti järjestelmän käyttöön, on jo puolitoista vuotta aikaa.
– Ohjelma ei ollut silloin niin valmis kuin se on nyt. Sen jälkeen on tullut paljon uusia päivityksiä, uusia ominaisuuksia ja korjauksia, hän sanoo.
Turku teki päätöksen toukokuussa käyttöön tulevasta järjestelmästä pari vuotta sitten. Näätsaari muistelee, että päätös tehtiin juuri ennen kuin Tampere otti omansa käyttöön.
Tampere kärsinyt kohtuuttomasti
Turkuun asennetaan viimeisin, Tampereella korjailtu versio.
Näätsaari kiitteleekin Tampereen kaupunginkirjaston henkilökuntaa siitä, että he ovat tehneet valtavasti töitä, jota Turku on voinut hyödyntää.
Samalla hän valittelee sitä, että yksi kirjasto on joutunut ratkomaan ongelmia enemmän kuin mikä olisi ollut kohtuullista.
Korjailuista huolimatta turkulaisilla voi olla edessä Tampereella koetun kaltaisia ongelmia. Näätsaari suhtautuu kuitenkin luottavaisesti asiaan.
Hän korostaa, että hankinnoissa on aina tehtävä tarjouspyyntö siten, että ostettava tuote määritellään selkeästi.
– Yritimme panostaa tarjouspyyntöön mahdollisimman paljon. Sen jälkeen on tehty sopimukset, joiden mukaan sekä järjestelmätoimittaja Axiell että me pyrimme etenemään sopimuksen mukaan. Kun hankinta on hyvin jäsennelty, silloin uhkia pystytään minimoimaan. Toki siellä on sitten sanktioita, jos jokin ei toimi.
Kaikesta huolimatta Näätsaari myöntää, että se päivä, jolloin kirjastonkäyttäjät ryhtyvät testaamaan järjestelmän toimintaa, jännittää. Yllätykset ovat aina mahdollisia.
Turun kaupunginkirjastossa on ollut vuodesta 1992 lähtien käytössä Axiellin toimittama PallasPro -järjestelmä, joka oli Tampereellakin aiemmin. Vanha järjestelmä piti uusia, mutta kalliisiin uusien ulkomaisten järjestelmien kilpailuttamiseen Turussa ei Näätsaaren mukaan haluttu lähteä yksin, vaan päädyttiin päivittämään vanhaan. Muita kotimaisia kirjastojärjestelmien toimittajia ei ole kuin Axiell.
Uuden järjestelmän myötä Turun kaupunginkirjasto laajentaa yhteistyötään naapurikuntiin. Uusi kirjastojärjestelmä pitää sisällään Aurora-tuotantojärjestelmän, jota käytetään lainattaessa ja palautettaessa sekä Axiell Vaski Opac -verkkokirjastojärjestelmän.
Emme suosittele
Tampereen kirjastoväki ihmettelee Turun valintaa.
”Tämmöistä ei voi missään tapauksessa suositella.” ”Piki-verkkokirjaston tiedonhaku ei toimi yhäkään.” Näin kommentoivat nimettöminä pysyttelevät kirjaston työntekijät Tampereelta Turkuun asennettavaa Vaski-järjestelmää.
– Henkilöstö on nyt niin suivaantunutta, että siksi siellä sanotaan tuolla tavalla, Tampereen kirjastopalvelujohtaja Tuula Haavisto toteaa.
Hänen mukaansa esimerkiksi lainaustoiminnot toimivat nykyisin kohtuullisesti.
– Lainauksessa on edistytty, mutta ei ollenkaan niin paljon, että se olisi kelpo ohjelma, hän jatkaa.
Turun ratkaisua Haavisto ei kommentoi muuten, kuin korostamalla, että Turussa kyllä tiedettiin Tampereen tilanne ”suurin piirtein”.
– Että emme ole kauheasti tietoa salanneet. Mutta Jokainen tekee omat ratkaisunsa omilta pohjiltaan.
Palvelu huonontunut
Nimellään asiasta kirjoittivat Metson musiikkiosaston kirjastonhoitajat Juhani Koivisto ja Lea Tastula kirjastot.ti -nettisivuston blogikommentissa.
He ovat päätyneet uutta Axiell Arena -tiedonhakujärjestelmää käytettyään siihen, että verkkokirjaston tiedonhaun tulosten täsmällisyydellä ja luotettavuudella ei enää ole merkitystä.
Tiedonhaun kannalta olennaisia korjauksia tai parannuksia ei heidän mukaansa ole tehty verkkokirjastoon. Kirjoittajat kaipaavatkin vanhaa järjestelmää, jonka tiedonhakutulokset olivat luotettavia.
– Verkkokirjaston uudet ominaisuudet ovat tervetulleita, mutta ne eivät korvaa tiedonhaun puutteita. Aiemmin hyvä verkkokirjasto ja tietopalvelu olivat vahvuuksiamme ja kuvittelimme, että niiden ja hyvän dokumentoinnin avulla pärjäämme tulevaisuudessa. Nyt on otettu askel toiseen suuntaan: palvelumme on huonontunut. Valtava määrä dokumentoitua tietoa jää hyödyntämättä, kun sitä ei löydy verkkokirjastosta, he kirjoittavat.