– Ryhmäkeskustelutilanteet, joissa keskustelijoilla on asioista erilaisia mielipiteitä, usein myös toisilleen täysin vastakkaisiakin näkemyksiä, ovat oppimisen kannalta hyödyllisiä.
Jyväskylän yliopiston kasvatuspsykologian professorin Miika Marttusen mukaan omien mielipiteiden perusteleminen ja puolustaminen ohjaa keskustelijoita jäsentämään ja tarkentamaan ajatteluaan, minkä on todettu edistävän oppimista.
Mieluummin samaa mieltä
– Argumentoivaa keskustelua ei ole helppoa saada aikaan suomalaisessa kulttuurissa. Keskustelukulttuurillemme kun on ominaista kriittisyyden sijasta pikemminkin konsensushakuisuus. Suomalainen on yleensä toisten kanssa mieluummin samaa kuin eri mieltä, Marttunen totesi keskiviikkona pitämässään juhlaluennossa.
Viime vuoden lokakuussa tehtävänsä vastaanottanut professori Marttunen korosti, kuinka tieteellisen ajattelun taitojen ja niihin sisältyvien argumentointitaitojen opettaminen on yksi yliopisto-opetuksen tehtävistä.
Marttusen mukaan kyse on oppiainerajat ylittävistä yleisluonteisista taidoista, joita tarvitaan työelämässä ja joita työnantajat arvostavat.