Naisten Linjan toiminnanjohtaja Tanja Noponen vaatii palveluja kuntiin väkivallasta tai sen uhasta kärsineille naisille ja tytöille.
– Väkivaltaa tai sen uhkaa kokevia pitäisi pystyä auttamaan ajoissa ja tehokkaasti heidän omilla kotipaikkakunnillaan, Noponen sanoo.
Naisten Linjalta arvioidaankin, että julkisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa tarvitaan lisää osaamista väkivaltaa kokeneiden kohtaamiseen, tunnistamiseen ja tukemiseen.
Matalan kynnyksen paikkoja kuntiin
Naisten palvelevan puhelimen toiminnasta vastaava Naisten Linja Suomessa -yhdistys esittää, että kunnat ja kuntaliitot perustaisivat alueellisia matalan kynnyksen palvelupaikkoja.
– Tarvitaan päivystyspisteitä, joihin on mahdollista tulla keskustelemaan kokemastaan väkivallasta tai sen uhasta ja selvittämään elämäntilannettaan ilman ajanvarausta. Yhteyttä on voitava ottaa nimettömästi ja luottamuksellisesti, Noponen arvioi.
Aiemmin paikallisia palveluja on esitetty myös sosiaali- ja terveysministeriön toimintaohjelmassa. Helsingissä vasemmistoliiton kaupunginvaltuutetut tekivät maaliskuussa talousarvioesityksen palvelukeskuksen perustamisesta pääkaupunkiseudulle. Myös Vihreiltä tuli samansisältöinen aloite.
Päivystävää puhelinta tarvitaan
Noponen muistuttaa siitä, että tarvetta on myös puhelinpäivystykselle, joka olisi auki vuorokauden ympäri kaikkina päivinä. Nyt Naisten Linja pystyy päivystämään vain arkisin kello 16 – 20.
Joka neljännelle soittajalle Naisten Linja on ensimmäinen paikka, jonka puoleen he ovat kääntyneet saadakseen apua. Kymmenen vuotta täyttävä Naisten Linjan puhelinpalvelu on vastannut yli 10 000:een väkivallasta kärsineen naisen puheluun puheluun.
– Puhuminen on usein ensimmäinen askel väkivaltakokemuksista selviytymiseksi tai kriisiytyneen elämäntilanteen ratkaisemiseksi, Noponen sanoo.