Kuluttajaviraston julkaisun Kuluttajan (4/12) selvityksen mukaan jäätelökioskeissa työskentely ei välttämättä ole suurta herkkua.
Selvityksen mukaan kioskien työoloissa riittää parannettavaa, muun muassa alipalkkaus ja tauoton työ ovat edelleen yleisiä ongelmia. Kunnollinen palkka, vessassa käyminen tai vuoron päättyminen sovittuun aikaan ei ole lehden mukaan kaikille kesätyöntekijöille itsestään selvää.
Jäätelökioskit työllistävät yli tuhat nuorta joka kesä.
Kuluttajan haastatteleman Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylitarkastaja Eerik Tarnaalan mukaan työsuojeluviranomaisille tulee paljon soittoja jäätelömyyjiltä.
– Jäätelökioskien työntekijöiden ongelmat ovat olleet tiedossa pitkään. Kolme ongelmaa nousee ylitse muiden: alipalkkaus, taukojen puute ja pelisäännöt sadesäällä.
Palloissa on eroja
Eri kioskien tarjonta vaihteli selvityksen mukaan runsaasti toisistaan. Kuluttaja ”ratsasi” kioskeissa kaikkiaan seitsemän jäätelömerkkiä.
Vertailua tehtiin myös kioskeilla myydyistä suklaa- ja mansikkajäätelöistä.
Kuluttajan kannattaakin olla tarkkana. Jäätelöpallojen kalorimäärä nimittäin vaihteli paljon ja yhdestä mansikkajäätelöstä uupui mansikka kokonaan. Myös kokoeroja löytyi – vertailun suurin pallo painoi kolminkertaisesti sen, mitä pienin pallo.