Sosiaalinen media on nykyisin suomalaisten kolmanneksi eniten käyttämä viestintäkanava, jonka parissa viihdytään keskimäärin tunti päivässä. Suosiota selittävät monipuoliset hyödyt arkielämässä.
Aktiivisimpia sosiaalisen median hyödyntäjiä ovat nuoret 15–24-vuotiaat, joilla sosiaalinen media ohittaa perinteiset kanavat niin vuorovaikutuksessa kuin uutisten ja viihteen vastaanotossakin.
Tiedot käyvät ilmi Itellan tutkimuksesta, jonka tavoitteena oli kuvata ja arvioida sosiaalisen median käyttöä, merkitystä ja vaikutuksia suhteessa muuhun mediankäyttöön ja vuorovaikutusviestintään.
Poliittista osallistumista ei pidetä tärkeänä
Sosiaalinen media tarjoaa käyttäjilleen vuorovaikutusmahdollisuuksia, mahdollisuuden ilmaista itseään, apuja ostopäätöksiin ja nopeaa uutisvälitystä. Kaikenikäiset käyttäjät listaavat tärkeimmiksi sosiaalisen median käyttösyiksi yhteydenpidon läheisiin, viihtymisen, rentoutumisen ja ajankohtaisen tiedon saamisen.
Sen sijaan poliittista osallistumista tai markkinointia ei pidetä tärkeänä.
Nuorille sosiaalinen media on jo arkirutiini, jota ilman on vaikea elää. Uusi sukupolvi ei enää lähetä kirjeitä ja kortteja aiempaan malliin, lukee uutisensa mieluummin verkosta kuin paperilta ja lataa musiikkinsa ja elokuvansa verkosta tallenteiden sijaan.
Koska sosiaalisen median käytöstä on vähitellen tulossa myös vanhempien ikäluokkien arkea, muutos vauhdittaa jo käynnissä olevaa siirtymää paperisesta viestinnästä digitaaliseen. Sosiaalisen median kehitys asettaa haasteita perinteiselle medialle ja postitoiminnalle.
Tutkimuksessa viitataan tutkija Eric Qualmaniin, jonka mukaan siirrymme kohti yhteisöllistaloudellista kulttuuria (Socialnomics). Qualmanin mukaan sosiaalista mediaa käyttävät ihmiset ja yritykset elävät kuin lasitalossa, mistä seuraa ehkäisevää ja kerskailevaa käyttäytymistä.
Yhtäältä ihmiset välttelevät ”tyhmyyksiä”, koska ne tulisivat heti kaikkien tietoon. Toisaalta rohkaistutaan tekemään asioita, joita voidaan esitellä ja joista voidaan olla ylpeitä.
Tulevaisuuden sisältö on digitaalista
Tutkimuksen mukaan sosiaalinen media luo viestintätekniikan muuhun kehitykseen yhdistettynä viestintäkulttuurin, jossa journalistinen sisällöntuotanto ja henkilökohtainen vuorovaikutus yhdistyvät ”uudeksi moniulotteiseksi kanavaksi”.
Päätelaitteiden ja pilvipalvelujen kehityksen myötä yhä useampi aineisto tulee jo lähivuosina olemaan aina ja kaikkialla helposti käytettävissä.
Kuluttajat haluavat yhä vähemmän fyysisiä tavaroita paikkasidonnaisessa muodossa, koska niiden käyttö koetaan hankalaksi ja luontoa kuluttavaksi. Seurauksena paperisen viestinnän suosio näyttää laskevan.